Kan de niet verzorgende gescheiden en betalende ouder kosten af trekken die de verzorgende ouder maakt voor de kinderen?

Van de niet verzorgende ouder krijgt de vrouw 500 euro per maand, om alles van te betalen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heet alimentatie. Er is onderscheid tussen partneralimentatie en kinderalimentatie.
Wat de een betaalt, trekt hij af van zijn inkomen. Wat de ander ontvangt is belastbaar inkomen.

Het beste antwoord

Daarin dient onderscheid gemaakt te worden welk deel partneralimentatie is en welk deel is voor levensonderhoud kinderen.
De bijdrage voor de expartner is volledig aftrekbaar en belastbaar.
De bijdrage voor de kinderen is door voor de betalende ouder aftrekbaar, mits aan bepaalde fiscale normen wordt voldaan en dan zijn er normbedragen aftrekbaar. (informatie van de Belastingdienst)
Voor de ontvangende ouder is onderhoudsbijdrage kinderen niet belast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, de niet verzorgende ouder kan niet de kosten, die de verzorgende ouder maakt aftrekken.