Mag de Belastingdienst mijn geld houden omdat ik een fout heb gemaakt?

Ik heb een tijd geleden niet aan de Belastingdienst doorgegeven dat mijn uitkering was gestopt, ik dacht dat dit automatisch ging. Nu denken ze dus dat ik meer inkomen had dan het geval was, waardoor ik toeslagen moest terugbetalen. Inmiddels hebben ze het juiste inkomen, maar het bezwaar om de terugbetaalde toeslagen terug te krijgen is afgewezen. Het komt erop neer dat ik maar het juiste inkomen had moeten doorgeven. Mag dit zomaar?

een jaar geleden
1.1K
Thecis
een jaar geleden
Dit lijkt mij van niet. Ik geef zelf ook nog wel eens een veel te hoog inkomen op zodat ik achteraf de toeslagen op het juiste bedrag ontvang (ipv dat je weer moet terug betalen). Dus zoals ik al zei, het lijkt me dat ze dit niet mogen doen. Ik zou hier een rechtshulp / rechtsbijstand bij vragen wat te doen. Die kunnen de zaak bekijken en inhoudelijk advies geven.
Pieterke
een jaar geleden
Goeie leer voor de volgende keer: Geeft dit soort zaken altijd zelf door of controleer of het al doorgegeven is en maak een aantekening wanneer je e.e.a. hebt doorgegeven met eventueel aanvullende gegevens. En bewaar eventuele correspondentie daarover.
AnnBoo8146
een jaar geleden
Je kunt je vraag het beste aan iemand met gedegen kennis van de belastingwet stellen (rechtshulp / rechtsbijstand).
Zoals je je vraag stelt, lijkt het inderdaad erg onredelijk. Maar ik neem aan dat in de beslissing op jouw bezwaar ook staat aangegeven, waarom jouw bezwaar ongegrond is verklaard. Deze gronden zijn misschien niet duidelijk, maar iemand van rechtshulp of rechtsbijstand, kan de redenen mogelijk wel duidelijker maken.
En als er dan nog redenen zijn, om het niet eens te zijn met de beslissing op bezwaar, dan kan je altijd nog in beroep gaan..
anoniempje128
een jaar geleden
@AnnBoo8146 In het besluit zelf benoemen ze alleen de veranderingen in het huishouden, maar ze gaan niet eens in op het dubbele inkomen dat ik heb uitgelegd in het bezwaar. De uitleg in het besluit is ook maar een paar zinnen. Wat de bijstand betreft viel belastingen buiten mijn rechtsbijstandsverzekering, is het te complex voor het juridisch loket en kan ik de eigen bijdrage voor een toevoeging niet betalen.
anoniempje128
een jaar geleden
Aanvullend op mijn vorige reactie: aan de telefoon legde de Belastingdienst uit dat ik het juiste inkomen had moeten invullen.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
@anoniempje128 Als je inkomen op bijstandsniveau is, kan je soms een vergoeding krijgen vanuit de gemeente.
Lijkt me verder niet moeilijk om na te gaan wat het juiste inkomen moet zijn. Als leek denk ik aan een verklaring van de uitkeringsinstantie.
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
Ik begrijp het niet helemaal.
Je inkomen is gewijzigd en dat heb je niet direct doorgegeven. Is je inkomen hoger of lager geworden? Doorgaans wordt de definitieve hoogte van de toeslagen vastgesteld op basis van aangifte inkomstenbelasting. Hoe, waardoor en wanneer werd duidelijk dat je te veel toeslagen hebt gekregen? Heb je terugbetaald, zonder bezwaar te maken? Kon je dat in 1x?
Al met al denk ik dat er meer informatie nodig is om een duidelijk antwoord te kunnen geven. en dan is het nog de vraag of de mensen op deze site juridisch voldoende onderlegd zijn om een goed en volledig antwoord te geven.

Antwoorden (1)

Zo zwart-wit als jij het stelt: nee, dat mag niet.
De reden dat de bezwaarprocedure bestaat is juist om verkeerde gegevens te kunnen corrigeren.
Dat je bezwaar is afgewezen zal niet zo simpel zijn "dat u maar het juiste inkomen had moeten doorgeven." Het zal vermoedelijk iets complexer liggen. Wat dat precies is, dat is niet te zeggen zonder de tekst in de afwijzing precies te kennen. Zijn b.v. wellicht de bezwaartermijnen verstreken ?
.
Met dank aan @teusvh in de reacties deze mooie aanvulling:
Ook als de bezwaartermijn was verstreken kun je vragen om een ambtshalve herziening. Wordt dat afgewezen, dan kun je daartegen weer bezwaar maken.
Mocht er een andere, inhoudelijke reden zijn dat je bezwaar is afgewezen, heb dan erg in de beroepstermijn van 6 weken.
Helaas heb ik eerder meegemaakt dat een bezwaar wordt afgewezen zonder dat ze er goed naar kijken, en ze de boel pas gingen corrigeren nadat beroep was aangetekend. Vervolgens vragen ze je om je beroep in te trekken. Stem daar alleen maar mee in als ze zwart op wit toezeggen je leges (betaald aan de rechtbank) te vergoeden, is mijn advies.
Toegevoegd op 05 juli 2022 11:59: tekst
teusvh
een jaar geleden
Ook als de bezwaartermijn was verstreken kun je vragen om een 'ambtshalve herziening'. Wordt dat afgewezen, dan kun je daartegen weer bezwaar maken.
Mocht er een andere, inhoudelijke reden zijn dat je bezwaar is afgewezen, heb dan erg in de beroepstermijn van 6 weken.
Helaas heb ik eerder meegemaakt dat een bezwaar wordt afgewezen zonder dat ze er goed naar kijken, en ze de boel pas gingen corrigeren nadat beroep was aangetekend. Vervolgens vragen ze je om je beroep in te trekken. Stem daar alleen maar mee in als ze zwart op wit toezeggen je leges (betaald aan de rechtbank) te vergoeden, is mijn advies.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
@teusvh
Dank voor je aanvulling. Ik heb hem bij het antwoord toegevoegd.