Als ik geld leen van mijn zus voor mijn huis, wat zijn dan de voorwaarden om de rente te mogen aftrekken in box1?

Ik heb samen met mijn, inmiddels ex-vriend, een huis gekocht. Ik wil hier graag blijven wonen maar moet hem dan uitkopen met de helft van de overwaarde. Dit geld kan ik van mijn zus lenen. Wat zijn de voorwaarden zodat ik de rente van de belasting kan aftrekken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

een hypothecaire inschrijving via de notaris regelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij in het huis blijft wonen, hoeft er geen overdrachtsbelasting te worden betaald. Wel moet er een notariële akte van verdeling worden gemaakt en bij het kadaster worden ingeschreven.
Degene die het huis op naam krijgt, is voortaan in zijn eentje aansprakelijk voor de hypotheekschuld.
De notaris vraagt dan aan de bank die de hypotheek verstrekt, een schriftelijke verklaring dat jij je ex niet meer zult aanspreken voor de hypotheekschuld. Dit noemt men;
'Ontslag uit de hoofdelijke aansprakelijkheid'.
Het spreekt vanzelf dat de bank alleen bereid is zo'n verklaring af te geven, als degene die het huis en de hypotheekschuld overneemt, voldoende financiële middelen beschikt. In het huidige belastingstelsel is het lenen van geld als consumptief krediet niet meer aftrekbaar van de belasting. Een hypotheek echter wel. Je kunt het best de belastingdienst even bellen voor info over belasting en lenen over de voorwaarden. De belastingdienst is wat dit betreft altijd erg behulpzaam.
13 jaar geleden
Alle kosten van een schuld aangegaan voor, en besteed aan, de aankoop (en verbouwing/verbetering) van de eigen woning zijn aftrekbaar voor de inkomstenbelasting ongeacht of je het financiert met een consumptief krediet, een lening van familie of van een bank.
Hypothecaire inschrijving is niet nodig.
Aan de andere kant als je met geld van een hypothecaire lening een auto of boot koopt is dat deel van de rente en kosten niet aftrekbaar.
Hypothecaire inschrijving heeft fiscaal dus geen geen betekenis.
De rente moet zakelijk zijn vastgesteld anders is er mogelijk sprake van schenking.
Laat daarom de leningsovereenkomst opmaken door de notaris, die zal in principe meer op zowel uw belang als de fiscale aanvaardbaarheid letten dan wanneer u bij de belastingdienst "te biecht" gaat.
Uw ex moet de ontvangen overwaarde bij de aankoop van een andere woning investeren en mag deze niet lenen althans de rente daarvan niet aftrekken.

Toegevoegd na 3 dagen:
Lijkt me heel lastig in deze moeilijke tijd (om je huis verkocht te krijgen) om goed te bepalen wat een goede waarde is en daarmee de overwaarde. Dus wees kritisch en vraag door.