Hoe kom je aan de woz waarde van een garage?

Iemand heeft een garage gekocht die bij een appartement hoort, die onderdeel is van een Vereniging van Eigenaren.
De koper van de garage krijgt zelf geen woz waarde van de garage door van de Gemeente, omdat die deel uitmaakt van het appartement die van een andere eigenaar is. Is de aankoopwaarde van de garage dan bruikbaar voor de Belastingaangifte?

2 jaar geleden
6.3K
TurfGraver
2 jaar geleden
?? Als je die garage hebt gekocht (en dit is vastgelegd) dan ben jij de eigenaar.
SentWierda
2 jaar geleden
@TurfGraver. Je kunt ook een garage kopen (onderhands; schriftelijk vastgelegd) en geen eigenaar zijn.
Je kunt ook een garage huren (een maandbedrag betalen aan de echte huurder) en geen huurder zijn.
TurfGraver
2 jaar geleden
Met vastleggen bedoel ik notarieel.
SentWierda
2 jaar geleden
@TurfGraver. Ik vermoed dat de vraagsteller bedoelt: schriftelijk vastgelegd zonder notaris.
TurfGraver
2 jaar geleden
Vermoed ik ook, maar zonder reactie zullen we het nooit weten.
erotisi
2 jaar geleden
Je kunt het taxatieverslag opvragen via de vorige eigenaar bij de gemeente. Hierin kan de garage apart te zijn gewaardeerd.

Antwoorden (2)

Als je notarieel een garage koopt van een appartementeigenaar, dan ben je eigenaar van de garage. Dus van onroerend goed,
En als eigenaar van de garage (onroerend goed) ontvang je automatisch jaarlijks een aanslag van de gemeente waarin de WOZ-waarde staat vermeld. De WOZ-waarde kan jaarlijks worden aangepast door de gemeente.
Wacht dus op de aanslag van de gemeente. Dan gebruik je deze waarde bij de belastingaangifte.
P.S. Heb je de garage onderhands gekocht (dus zonde tussenkomst van een notaris) dan ben je officieel niet de eigenaar van dit onroerend goed, Dan krijg je ook niet een aanslag van de gemeente en weet je niet de WOZ-waarde. Belastingtechnisch ben je dan ook niet de eigenaar - bij de belastingaangifte kun je de garageaankoop niet vermelden.
2 jaar geleden
Inekez1
2 jaar geleden
+
Ik vermoed dat de alinea na de P.S. hier van toepassing is.
Als je een garage koopt die tot dat moment deel uitmaakte van een groter geheel, het appartement, is die niet apart gewaardeerd voor de WOZ. Door de verkoop ontstaan er echter twee objecten in plaats van (tot dan toe) één, die beiden pas in het volgende jaar weer worden getaxeerd voor de WOZ. De gemeente gaat niet op jouw verzoek tussentijds taxeren. Mijn suggestie is om voor de belasting de aankoopprijs van de garage aan te houden, minus 10%. Mits je zelf vind dat je een redelijke prijs hebt betaald natuurlijk.