Heb je een stichting nodig als je voor jezelf geld inzamelt?

Hoe zit het fiscaal gezien wanneer je geld inzamelt voor jezelf zonder een stichting voor medische onkosten die niet worden gedekt door de zorgverzekering? Moet er dan bijvoorbeeld belasting worden afgedragen zoals schenkbelasting? Of andere vormen van belasting? En wat zijn de voor- en nadelen van het hebben van een stichting tijdens het inzamelen van gelden voor jezelf?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.7K
TurfGraver
2 jaar geleden
Bedoel je sparen of bedelen?
SentWierda
2 jaar geleden
Als je bedoelt: -kun je via een stichting geld voor jezelf inzamelen-, dan is het antwoord: nee. Een stichting is niet bedoeld voor zelfverrijking, op welke manier dan ook.
LeonardN
2 jaar geleden
https://mamametms.nl/stappenplan-stichting-en-crowdfunding/

Antwoorden (2)

Een stichting kan niet omdat deze een maatschappelijk, sociaal of ideeel doel nastreeft , niet een doel voor het belang van 1 individu.
In uw geval zou ik eens bij de Kamer van Koophandel te rade gaan. Mogelijk dat daar een passende rechtsvorm te vinden is Let wel, om een rechtsvorm te hebben dienen er kosten gemaakt te worden.
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
-min
Je beantwoordt de vraag niet. De vraag is niet of een stichting MOGELIJK is. Maar of deze nodig is.
Als het antwoord NEE is op de vraag is je bijdrage volledig onnodig.
LeonardN
2 jaar geleden
Overigens is het naast een non-antwoord ook nog eens incorrect.
Dick
2 jaar geleden
@ LeonardN
Wanneer de vraag gesteld was of er voor crowdfunding een stichting nodig is dan was mijn antwoord nee geweest. Dit was echter niet de vraag!
Geld inzamelen voor jezelf kan op vele manieren. Crowdfunding is er daar één van.
Geld inzamelen voor jezelf via een stichting is echter niet mogelijk. Daar de doelstellingen niet overeenkomen.
LeonardN
2 jaar geleden
Als je een mogelijkheid hebt die tot een NEE leidt, leidt het antwoord tot een NEE.
Maar er is zelfs geen enkele mogelijkheid die tot een JA leidt DUS kom je tot een NEE. Het antwoord kan alleen een JA of een NEE zijn. Dus nu geef je sowieso geen antwoord.
Naast dus dat je WEL een stichting op kan richten om te crowdfunden.
https://mamametms.nl/stappenplan-stichting-en-crowdfunding/
Nee. Een ieder kan gewoon vragen om giften voor wat dan ook.
Je zal hier wellicht belasting over moeten betalen.

Stel je voor dat iedereen die hier geld voor zichzelf vraagt eerst een stichting op zou moeten zetten:
https://www.gofundme.com/nl-nl

Mogelijke kwijtschelding:
Moet er dan bijvoorbeeld belasting worden afgedragen zoals schenkbelasting?
https://www.rijksoverheid.nl/wetten-en-regelingen/productbeschrijvingen/kwijtschelding-schenkbelasting

Als je geld wil inzamelen dmv langs de deuren te gaan zal je vaak een collectevergunning nodig hebben. Wellicht is dit in de praktijk lastig te verkrijgen als je dit niet doet via een stichting.
===

Los van de vraag is het wel mogelijk en zelfs gewenst om een stichting op te richten om geld op te halen voor een medische behandeling voor jezelf.

https://mamametms.nl/stappenplan-stichting-en-crowdfunding/

Privé crowdfunden of via een stichting? Dit is een vraag die veel wordt gesteld. Ons advies; houdt het eerlijk en volgens de regels en doe alles netjes via een stichting. Een stichting is een rechtsvorm die opgericht wordt om een bepaald doel na te streven, anders dan winst. Naast dat een stichting wel zo professioneel en betrouwbaar overkomt richting de donateurs, is het ook voor de fiscus het beste idee. Op je privé bankrekening crowdfunden is geen goed idee. Voor de fiscus is de peildatum 1 januari en 31 december. Sommige crowdfunders hebben het wel zo gedaan en zijn er mee ‘weg kunnen komen’ wanneer de crowdfunding voor 31 december beëindigd was en de ziekenhuisfactuur ook al voor deze datum betaald was waardoor het bedrag 31-12 niet meer op de bankrekening stond. Banken geven de standen automatisch aan de fiscus door en staat het hele bedrag 31-12 wel nog op je privé rekening, dan betaal je daar inkomstenbelasting over. Het kan best dat het bij sommige personen goed is gegaan tijdens hetzelfde boekjaar, maar dan mag je hopen dat ze je er op een later moment niet uitpikken voor belastingcontrole om te controleren wat er gedurende het jaar aan transacties zijn geweest. Ook nog bijkomend punt waar je bedacht op moet zijn: wanneer je in een jaar een hoog bedrag op je rekening hebt gehad en dus hogere inkomsten had, kan dit tevens vervelende consequenties hebben voor eventuele uitkeringen of toeslagen die vervolgens komen te vervallen of terugbetaald dienen te worden. Je zou kunnen denken aan je zorgtoeslag, kinderopvangtoeslag, en dergelijke. Kortom, een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Toegevoegd op 05 februari 2022 11:27: tekst
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
Wat is de reden voor een min? Ik denk dat ook LeonardN zich dit afvraagt.
Computoon
2 jaar geleden
Dat laatste artikel moet al behoorlijk oud zijn: "Voor de fiscus is de peildatum 1 januari en 31 december." Al sinds 2011 is er maar 1 peildatum voor box 3: 1 januari van het belastingjaar.
erotisi
2 jaar geleden
De min is niet van mij. Echter hoewel de laatste toevoeging wel interessant is, is het verouderd. De peildatum is immers 1 januari en niet tevens 31 dec. Verder vraag ik mij af of de stichting niet als een apv wordt aangemerkt zodat het vermogen toch in box 3 valt
LeonardN
2 jaar geleden
De min was er. 1. Voor de toevoeging
2. De toevoeging is los van mijn antwoord.
3. Het antwoord is Nee.
4. "Verder vraag ik mij af of de stichting niet als een apv wordt aangemerkt zodat het vermogen toch in box 3 valt" Is dus verder irrelevant voor de hoofdvraag/antwoord.