Waarover betaal je erfbelasting bij legaten?

Stel, ik en mijn broer even ieder €50.000 van onze vader. Moeder is al eerder overleden.

In het testament van vader is bepaald dat wij aan onze kinderen (kleinkinderen van vader) per kind €20.000 moeten betalen. Ik heb bijvoorbeeld maar 1 kind. Wordt de erfbelasting dan berekend over de €50.000 of over €30.000 (minus het legaat van €20.000)?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (3)

Je betaald overal erfbelasting over. Een legaat kan vrij van erfbelasting worden nagelaten dan moet de erfbelasting worden betaald uit de erfenis dan ontvangt de legaathouder het netto bedrag als dat niet zo is dat betaald die zelf erfbelasting. Erfbelasting kent een vrijegrens,
ronron1212
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Stel dat er € 80.000 te verdelen is over twee kinderen met ieder 1 kind, in totaal dus 4 personen. Hoe kan dit dan het beste in het testament beschreven worden, rekening houdend met het vrijgestelde bedrag? Kan bepaald worden dat ieder kind 1/4 erft en de kleinkinderen ieder 1/4?
tinus1969
2 jaar geleden
@KZO, ja dat kan zo. Ga met een notaris praten. maar stel jezelf vooral eerst de vraag wat je wil bereiken. Belastingvrij is natuurlijk handig maar geen doel op zich.
De erfbelasting wordt berekend per erfgenaam.
Je vraag ' Wordt de erfbelasting dan berekend over de €50.000 of over €30.000 (minus het legaat van €20.000)? ' benadert het issue dus vanaf de verkeerde kant. Je moet naar de erfgenamen kijken. Als een kleinkind 20.000 erft, is dat de basis voor de berekening van erfbelasting voor dat kleinkind, als jij 30.000 erft is dat de basis voor de berekening van jouw erfbelasting.
Overigens is voor zowel kinderen als kleinkinderen de eerste 21.282 euro (bedrag 2021) belastingvrij.
2 jaar geleden
Als jij en je broer als enige erfgenamen ieder 50.000 euro erven en de nalatenschap dus totaal 100.000 is én in het testament staat dat de legaten aan de kleinkinderen ten laste komen van de verkrijging van de kinderen dan moet jij dus inderdaad over 50.000 minus 20.000 = € 30.000 (minus vrijstelling van stel 20.000) = € 10.000 erfbelasting betalen oftewel € 1.000 (=10%).
Ik ga hierboven dus wel uit van een aantal veronderstellingen waarvan ik niet 100% zeker ben of ze juist zijn. Maar gezien je vraagstelling lijkt mij dit de meest logische antwoord.

Volledigheidshalve: stel de legaten aan kleinkinderen zouden niet ten latste komen van de ouders, dan is de berekening iets anders. Stel er is maar 1 kleinkind. Nalatenschap 100.000 minus 20.000 = € 80.000. 2 erfgenamen ieder verkrijgt 40.000 minus vrijstelling van 20.000 = 20.000 erfbelasting hierover is dan 2.000.