Moet je over inkomsten uit de rommelmarkt belasting betalen?

We willen al een tijdje het kleedje erbij pakken op Koningsdag, maar vorig jaar en ook dit jaar lijkt het er niet van te komen. We gaan onze oude spullen dus maar online verkopen. Juist om deze reden heb ik expres nog even gewacht met het aangeven van mijn inkomstenbelasting. Het is me namelijk nog niet helemaal duidelijk: moet je nu wel of niet over inkomsten uit de rommelmarkt belasting betalen?

3 jaar geleden
3.6K
Utrecht
3 jaar geleden
Het zou niet in me opkomen om 2e hands (Marktplaats) verkopen als inkomen op te geven bij de belasting. De nieuwe aankopen destijds heb ik ook niet kunnen aftrekken. Het is daarbij nergens geregistreerd dus ik ga de belastingdienst niet wijzer maken dan ze zijn (tenzij in mijn voordeel met aftrekposten). En ik ga ook niet mijn portemonnee, oude sokken en bakje met muntgeld natellen of ik meer dan € 534 aan cash in huis heb. Net zo min als het saldo op een pre-paid credit card, BOL cadeaubonnen en de KLM voucher van afgelopen jaar. Maar dat ben ik.

Het beste antwoord

Nee. Over het verkopen van je eigen spullen hoef je geen IB te betalen. Wel netjes dat je hierom even gewacht hebt met invullen.
Voor de Belastingdienst is bepalend of inkomsten moeten worden opgegeven of er sprake is van een bron van inkomen. Er is sprake van een bron van inkomen als het doel is om voordeel te halen uit de in- en verkoop of verhuur van de producten of te leveren diensten. Zijn de verdiensten hoger dan de kosten en lever je de producten of diensten met enige regelmaat, dan horen de inkomsten in de aangifte te worden gemeld.
SimonV