Is bijles geven als student zwart werk?

Als je zelf student bent aan de hogeschool en je geeft bijles aan een kind van de basisschool voor 10 euro per uur, is dat dan zwart werk?
In België

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.8K
LeonardN
3 jaar geleden
Wat is nu het antwoord op de vraag?
LeonardN
3 jaar geleden
Iets is pas zwart werk als je je inkomsten ervan niet opgeeft aan de belasting.
VraagAntwoord66
3 jaar geleden
@LeonardN hoe ik het begrijp: nee bijles geven is geen zwart werk, want je moet belasting betalen erover
fremar
3 jaar geleden
Bijklussen is in België voordelig mogelijk via deeleconomie, waarbij particulieren onderling diensten uitvoeren tegen betaling. Dat moet wel gecoördineerd worden via een platform dat daarvoor erkend is door de overheid. Aangezien BijlesHuis zo’n erkend deeleconomieplatform is, kunnen docenten eenvoudig bijles geven via dit systeem. Dat betekent ook dat ze weinig belastingen moeten betalen op de inkomsten daarvan. Tussen 15/08/2018 en 31/12/2020 was bijklussen via deeleconomie onbelast. Deze wet is door het Grondwettelijk Hof in 2020 helaas ongedaan gemaakt. Vanaf 2021 gelden opnieuw de oorspronkelijke regels; je betaalt 10% belasting op je vergoeding.
LeonardN
3 jaar geleden
@vraagantwoord66
"hoe ik het begrijp: nee bijles geven is geen zwart werk, want je moet belasting betalen erover" Dan heb je denk ik iets verkeerd begrepen.
Want wat nu als ik dat werk doe en mijn werkzaamheden/verdiensten NIET opgeef bij de belasting?
En dus HOEWEL ik dat wel zou moeten geen belasting betaal over de bijles?
VraagAntwoord66
3 jaar geleden
@LeonardN ik heb het over de reactie die was gegeven en niet over of dat zou kloppen of niet. Leuke beredenering die je geeft. Iets niet melden bij de belastingdienst is strafbaar. Dus ja leuk dat je het dan niet doet, maar dan ben je gewoon strafbaar en moet je dit gewoon betalen met extra boete eroverheen.
LeonardN
3 jaar geleden
Ik snap niet goed hoe jij uit het antwoord (wat naar de reacties verplaatst) van fremar zou kunnen halen dat deze zou antwoorden dat het geen zwartwerken is.
Dat er belasting over iets betaalt moet worden klopt. Maar dat zegt nog niks.
We blijven namelijk de mogelijkheid behouden dat iemand NIET opgeeft aan de belasting. DAN wordt het dus zwartwerken. Dat fremar dus uitlegt dat er belasting betaalt moet worden houdt dus compleet de vraag open. Het enige hoe je dus de vraag kan sluiten is de twee mogelijkheden geven en de consequenties. fremar gaf enkel informatie maar geen antwoord. De conclusie die jij eruit haalt zie ik niet. Bestrijd ik zelfs dat dat een conclusie kan zijn.
Dat er ergens belasting over betaald moet worden geeft juist de mogelijkheid tot zwartwerk.

Antwoorden (1)

Of iets wel of geen zwart werk is hangt af van het feit of je de werkzaamheden (waarover je belastingplichtig bent) opgeeft aan de belasting of niet.

Geef je de bijlesverdiensten op, dan is het GEEN zwart werk.
Geef je de bijlesverdiensten niet op, dan is het zwart werk.

In België zijn er bepaalde voordelen en andere regelingen als je werkt via een erkend deeleconomieplatform.
Zij houden dan al het belastbare bedrag in.

https://blog.bijleshuis.be/nl-nl/onbelast-bijverdienen-via-de-deeleconomie-hoe-werkt-dat-als-lesgever-bij-bijleshuis