Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het mogelijk om zorgkosten (geneeskundige hulp) over meerdere jaren af te trekken van de belasting?

Ik heb in 2019 c.a. 12.000 euro aan zorgkosten gemaakt voor een noodzakelijke rugoperatie die niet vergoed werd door de zorgverzekeraar. Mijn inkomen was 2019 door ziekte niet zo hoog met als gevolg dat ik ongeveer 2000,- terug kreeg kan de belasting op basis van de loonheffing die dat jaar afgedragen is. In 2020 heb ik weer meer verdiend omdat ik beter was - kan ik deze zorgkosten dit jaar (2019) aftrekken in 2020 aangezien mijn inkomen dit jaar (2020) hoger is.

3 jaar geleden
1K
Utrecht
3 jaar geleden
Je hebt je zorgkosten al in 2019 afgetrokken van de belasting en je wil een deel nu in 2020 (nogmaals) aftrekken?
Wat je wel kan doen is je inkomen middelen over een aantal jaren.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Nee, zorgkosten moeten verrekend worden in het belastingjaar waarover aangifte gedaan wordt. Kosten die je in 2019 hebt gemaakt moet je verrekenen met de belastingaangifte van 2019.
(Lees meer...)
3 jaar geleden
Wat is je verzamelinkomen 2019? Als het inkomen positief is (boven nul) is de gehele aftrekpost verrekend. Als het inkomen negatief zou zijn is er de mogelijkheid om dit negatieve inkomen in mindering te brengen op het inkomen van 2021 - volgend jaar dus. Zie: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/inkomstenbelasting/aftrekposten/persoonsgebonden-aftrek/restant_persoonsgebonden_aftrek/restant_persoonsgebonden_aftrek_vorige_jaren
(Lees meer...)
fisbel
3 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding