Kan ik huursubsidie ontvangen ondanks mijn eigen vermogen?

Ik ben 23 jaar, verdien nét onder de 21.000 en hebben een eigen vermogen van +25.000. Echter wil ik binnenkort op mijzelf gaan wonen en huursubsidie ontvangen. Het eigen vermogen mag dan niet meer zijn dan 22.000. Als ik dit uitgeef/op een andere bank zet o.i.d. ben ik dan strafbaar als ik daardoor wel subsidie ontvang?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

Ik weet niet hoe het nu zit maar in 2011 was het volgende nog waar :

Voor 2011 gelden de volgende bedragen:

U bent jonger dan 65 jaar: uw vermogen mag maximaal € 20.785 zijn. In 2013 was dit : € 21.139. Omdat de bijtelling per kind in je huishouden geschrapt is. In de bron kun je het zelf nog eens nalezen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is niet goed om de Belastingdienst te benadelen, ongeacht of het strafbaar is of niet. Daarmee benadeel je alle andere Nederlanders.

Als je een deel van je vermogen uitgeeft, zodat het vermogen is gedaald tot onder het bedrag van € 21.139,-, kom je terecht in aanmerking voor huurtoeslag. Je moet het vermogen dan wel consumptief besteden. Als je er bijvoorbeeld aandelen voor koopt, daalt je vermogen niet.

Toegevoegd na 5 minuten:
Het plegen van fraude door niet je gehele vermogen op te geven is een misdrijf. Dit kan worden bestraft met een gevangenisstraf of een boete.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het toetsingsmoment voor de huur subsidie is 1 januari. Dus je dient voor dat moment minder vermogen te hebben wat vrij gesteld.

Maar omdat je net onder de 21.000 euro per jaar zit zal de huurtoeslag vrij laag zijn.
Dus voor dat je vermogen weg gaat schenken of besteden aan een verhuizing is het handig om eerst een proefberekening te maken.

Op een ander bank zetten haalt niets uit. Omdat het gaat om het wereld vermogen, dus om het geld dat je gezamelijk op alle binnenlandse en buitenlandse banken hebt staan.

Je mag altijd geld uitgeven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Koop van het geld gewoon wat goud. Fysiek goud. Behoudt zijn waarde altijd wel en kun je altijd weer verkopen. Daarmee breng je consumptief de waarde van je vermogen om laag. En kun je huursubsidie krijgen.