Als ik op 1 januari een auto koop, is dat dan nog van invloed op je box 3 heffing?

Stel je hebt een box 3 vermogen van 100.000 euro op 31 december 2020. Je besluit op oudejaarsavond een auto te kopen van 50.000 euro. Je koopt en betaald die op 1 januari 2021 om 12 uur in de middag. Moet je voor 2021 dan nog box 3 belasting betalen?

3 jaar geleden
1.4K
gvrox
3 jaar geleden
Goede vraag! Kan alleen de peildatum 1 januari vinden, niet het tijdstip. Vraag me ook af hoe het zit met (b.v. KLM) reisvouchers, op de belastingdienstsite zie ik ook niets dat je die moet opgeven terwijl ik dat wel zou verwachten.
Thecis
3 jaar geleden
@Gvrox
Peildatum is 1 januari. Die begint om 00:00 uur zoals @Utrecht heel terecht aan geeft.
Het tijdstip is dus niet van toepassing en tegelijkertijd is die gegeven in de datum.

Antwoorden (1)

De bank maakt je opgave klaar op 31 december op 24.00 uur dus niet op 1 jan om 12.00.Je opgave voor 2021 is 1 januari 2020 en niet 1 jan 2021.
ronron1212
3 jaar geleden
erotisi
3 jaar geleden
Ja dat is wat de bank misschien doet. Maar in hoeverre is dat verplicht maatstafbepalend.
Zeg je nu overigens dat voor belastingjaar 2021 de peildatum 1 januari 2020? Of bedoel je met opgave voor 2021 het belastingjaar 2020?
ronron1212
3 jaar geleden
Voor de belasting opgave 2020
ronron1212
3 jaar geleden
Wat de bank jouw opgeeft wordt aan de belastingdienst doorgegeven.
erotisi
3 jaar geleden
De bank geeft dat door, maar waar in de wet staat dat dat moment bepalend is voor jouw vermogen op 1 januari. Stel ik maak dan bezwaar en ik kan bewijzen dat ik die auto heb gekocht met geld, contant dan wel online (als zoveel mogelijk is), in de loop van 1 januari, heb ik dan kans van slagen op een vermindering (mocht de belastingdienst toch uit gegaan zijn van de bankgegevens van middernacht)?
ronron1212
3 jaar geleden
Nooit meegemaakt maar ik denk niet dat je kans maakt.
Utrecht
3 jaar geleden
"De bank geeft dat door, maar waar in de wet staat dat dat moment bepalend is voor jouw vermogen op 1 januari."
Lijkt me duidelijk: 1 januari begint om 0:00u, middernacht dus. En niet om 12u 's middags.