Moet ik over smartengeld belasting betalen?

De vezekering gaat naar verwacht 150.000 betalen smartegeld,
Moet ik hier belasting over betalen of is het belasting vrij

3 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (1)

Zonder nadere details is dat niet precies te vertellen, maar normaal gesproken valt deze niet in box 1 van de aangifte inkomstenbelasting maar kan wel in box 3 inkomstenbelasting vallen. Hoewel de verkregen smartengeldvergoeding niet moet aangegeven worden in box 1, maakt het wel deel uit van het vermogen. Het moet dan ook aangegeven worden in box 3. Indien de heffingsvrije som wordt overschreden, bijvoorbeeld door de combinatie met ander spaargelden of door het groot karakter van het smartengeld, moet je alsnog een vermogensbelasting betalen op de smartengeldvergoeding.
3 jaar geleden
fisbel
3 jaar geleden
1 wellicht belangrijke toevoeging: Als u huurtoeslag, zorgtoeslag, kindgebonden budget heeft, dan kunt u de Belastingdienst verzoeken om de uitbetaling niet mee te laten tellen.
En het als 'bijzonder vermogen' te beschouwen.
U behoudt op deze manier uw toeslag(en) Lees de informatie van de Belastingdienst: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/hoe_werken_toeslagen/kan_ik_toeslag_krijgen/vermogen/bijzonder-vermogen