Wij zijn een echtpaar met AOW en pensioen. Stel dat we tijdelijk iemand bij ons in laten wonen, wat zijn dan de (financiële) consequenties daarvan?

Inwonen alleen 'op papier'. Geen gezamenlijk huishouden, geen huur.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.3K
Inekez1
3 jaar geleden
Je kunt een boete krijgen als je meewerkt aan onjuiste inschrijving bij de BRP (Basisregistratie Personen, dat is de adresinschrijving bij de gemeente). Iemand inschrijven of in laten schrijven op jouw adres terwijl die persoon er niet daadwerkelijk woont is niet toegestaan. Afhankelijk van leeftijd en inkomen van de persoon die wordt ingeschreven op jullie adres kan het bovendien gevolgen hebben voor eventuele huurtoeslag en zorgtoeslag.
fisbel
3 jaar geleden
Als er huurtoeslag is zijn er consequenties. Voor een eventuele zorgtoeslag zijn er géén consequenties.

Antwoorden (2)

Nee, het heeft geen consequenties voor AOW en pensioen.
3 jaar geleden
Meestal zijn er geen consequenties. Behalve als er huurtoeslag is. Want dan wordt het inkomen van de persoon die inwoont meegeteld voor de hoogte van de huurtoeslag. Soms staan mensen iemand die dringend om woonruimte verlegen zit toe dat deze persoon zich (tijdelijk) inschrijft. Met soms dramatische gevolgen voor de huurtoeslag
fisbel