Inkomstenbelasting: hoe kan ik de heffingskorting voor groene beleggingen overhevelen?

Een vraagje over het invullen van de inkomsten belasting FJ2019 (ja ja, ik ben er laat mee, maar had uitstel).
* partner heeft niets verdiend in 2019
* we hebben redelijk wat vermogen; Ook €100.000 groen beleggingen die een extra heffingskorting opleveren van 0,7% * €100.000 = € 700,-
* om gebruik te maken van de algemene heffingskorting van mn partner vul ik het volledige vermogen box3 in bij mn partner. De algemene heffingskorting wordt niet geheel opgebruikt.
* De extra €700 heffingskorting groen wordt in z'n geheel NIET gebruikt.
* Ik wil dan ook de €700 heffingskorting groen overhevelen naar mn eigen aangifte om daar wel optimaal gebruik er van te maken.
* Maar op de één of andere manier lukt dat alleen als ik het gehele vermogen bij mijzelf onderbreng wat weer als nadeel heeft dat er bij mijzelf weer een flinke verhoging is van de te betalen belasting door inkomsten uit box3.

Vraag is dus:"Hoe kan ik de Heffingskorting voor Groen Beleggingen overhevelen naar mezelf, zonder het vermogen ook over te hevelen naar mezelf.?"

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Uit de informatie op de site van de Belastingdienst is af te leiden dat dat niet gaat.

"Fiscale partner
Hebt u het hele jaar een fiscale partner? Dan verdeelt u de heffingskorting op dezelfde manier als de gezamenlijke grondslag sparen en beleggen. Geeft u bijvoorbeeld 3/4 van de gezamenlijke grondslag aan? Dan krijgt u ook 3/4 van de heffingskorting. Als de gezamenlijke grondslag sparen en beleggen nul is, krijgt degene met het hoogste verzamelinkomen de heffingskorting. Is het verzamelinkomen van u en uw fiscale partner even hoog? Dan krijgt de oudste van u beiden de heffingskorting."
Computoon