Dag,Mijn dochter van 23 komt bij mij inwonen. Wat voor (financiële) gevolgen heeft dat voor mij?

Ik heb een ww uitkering/ koophuis/ heb geen toeslagen. Ik ben weduwe.
Mijn dochter is 24 en heeft eigen inkomen.
Hoe zit het met de belasting? Kom ik ook in een andere box?
Heeft het ook gevolgen voor mijn dochter?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.2K
ronron1212
3 jaar geleden
de gemeente belasting wordt hoger. de belasting blijf gelijk
Antoni
3 jaar geleden
@Trijntje62rien, ik vermoed dat deze vraag niet zo maar te beantwoorden is. Het uiteindelijke effect is naar mijn idee afhankelijk van talloze persoonlijke omstandigheden: vermoedelijk te veel en te privé om hier in een vraag te vermelden.
ronron1212
3 jaar geleden
Zodra je een bijstandsuitkering krijgt heeft het wel invloed op je inkomen

Antwoorden (1)

Gemeentelijke belastingen die onderscheid maken tussen 1- en meerpersoonshuishoudens worden hoger.

Wat de inkomstenbelasting betreft: jullie worden niet elkaars fiscale partner. Dus ieder vult de aangifte gewoon in als "alleenstaande". Dus feitelijk verandert daarin niets.

Dat verandert overigens in het jaar dat je dochter op 01-01 27 jaar is en zij nog steeds bij je woont en jullie beiden op dat moment ook alleenstaand zijn. In dat jaar wordt je dochter automatisch je fiscale partner en moeten jullie op dezelfde wijze aangifte doen als mensen die met elkaar getrouwd zijn.

Ook op het moment dat de, op hetzelfde adres ingeschreven, eveneens alleenstaande dochter mede-eigenaar zou worden van jouw woning, worden jullie elkaars fiscale partner.

Stel dat je alleenstaande dochter een minderjarig kind zou hebben en dat jullie met z'n drieën op hetzelfde adres zouden zijn ingeschreven. Dan ben je ook fiscaal partner met je dochter. Zou jij of je dochter gaan trouwen dan wordt de "echte" partner ook de fiscale partner.

WW verandert niet. Dat is een uitkering van een werknemersverzekering. Als het een bijstandsuitkering zou zijn, was het een heel ander verhaal.
Computoon
3 jaar geleden
fisbel
3 jaar geleden
Moeder en dochter - 27 jaar of ouder, samenwonend op 1 adres zijn géén fiscaal partners van elkaar! Wel als de dochter een minderjarig kind zou hebben die op hetzelfde adres staat ingeschreven.
Computoon
3 jaar geleden
Toch wel, artikel 1.2 lid 4 Wet IB 2001:
"In afwijking van artikel 5a van de Algemene wet inzake rijksbelastingen en het eerste lid wordt niet als partner aangemerkt:a. een bloedverwant in de eerste graad van de belastingplichtige, tenzij beiden bij de aanvang van het kalenderjaar de leeftijd van 27 jaar hebben bereikt" (...) Uiteraard komt dit artikel alleen aan bod ala er geen fiscaal partnerschap is op basis van de Algemene Wet Rijksbelastingen. En, in het geval er geen partnerschap is op basis van die wet, ook niet op basis van een eerder genoemd lid in artikel 1.2 van de wet IB 2001.