Wordt het geregistreerde inkomen berekend op de basis van de belastbare winst uit onderneming?

Beste allen,

Vandaag kreeg ik een brief voor de zorgtoeslag. Het gekregen bedrag klopte niet met het bedrag wat ik zou moeten krijgen. Ik ben er vanuit gegaan dat de belastingdienst alle winst uit de onderneming rekent als inkomsten. Hierbij een voorbeeld met fictieve bedragen:

-Inkomsten vaste baan 3 maanden:
€9.000
-Inkomsten bijbaantje 12 maanden
€4.000
-Inkomsten uit eigen bedrijf (Saldo winst-en-verliesrekening + ondernemer voor belastingdienst)
+ € 13.500

Nu heb ik natuurlijk een beetje zelfstandigenaftrek en startersaftrek. Maar klopt het dat daarom maar (fictief) €3.000 aan inkomsten voor de onderneming worden gerekend?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2K

Antwoorden (1)

Ervan uitgaande dat jij voldoet aan de criteria om aangemerkt te worden als ondernemer voor de inkomstenbelasting kloppen de fictieve bedragen vrij aardig.
Van het resultaat uit onderneming ad € 13.500 dien je € 7.280 wegens zelfstandigenaftrek en € 2.123 wegens startersaftrek (normen 2019) af te trekken. Het saldo is de belastbare winst uit onderneming, wat telt voor de berekening van de zorgtoeslag.

Als je reeds aangifte hebt gedaan voor de inkomstenbelasting 2019 ga je voor wat betreft het toetsingsinkomen voor de zorgtoeslag uit van het in deze aangifte vermelde verzamelinkomen. Dat is het belastbaar inkomen na ondernemersaftrek.

Zie ook: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/verandering_inkomstenbelasting_vorige_jaren/veranderingen-inkomstenbelasting-2019/ondernemersaftrek-2019/zelfstandigenaftrek-2019