Moet je zorgtoeslag/arbeidsongeschiktheidsverzekering vermelden in aangifte Inkomstenbelasting?

Ik ben zelf bezig met mijn aangifte Inkomstenbelasting 2019 (verplichte aangifte) en heb wat vragen hierover. Normaal doe ik het samen met familie, maar door de Corona maatregelen is dat nu lastig.

1. Moet je zorgtoeslag ergens vermelden in de aangifte IB? Zo ja, onder welk kopje moet je dit vermelden?
Het is niet vooraf ingevuld!
2. Ik heb zelf geen Arbeidsongeschiktheidsverzekering (kopje 'uitgaven). Kan ik deze via het werk hebben? Zo ja, hoe kom ik dan aan het polisnummer waar de belastingdienst om vraagt? Of kun je deze alleen invullen als je zelf een Arbeidsongeschiktheidsverzekering hebt?
Via het werk wordt op mijn (bruto) loon iedere maand een X-bedrag ingehouden voor een collectieve WIA-verzekering (van AEGON dacht ik). Op de site van AEGON zie ik een bericht van november 2017 dat dit fiscaal aftrekbaar is voor zowel werkgever als werknemer. Klopt dit hedendaags nog steeds? En onder welk kopje moet dit vermeld worden?
Het is niet vooraf ingevuld!

Weet jij het antwoord?

/2500

De ontvangen zorgtoeslag hoeft niet te worden aangegeven in de aangifte IB. Dit op basis van artikel 3.104 onder k van de Wet inkomstenbelasting 2001. . . En met die WIA-verzekering doe je niets. Die is ingehouden op je brutoloon voor de loonheffing wordt berekend. Hetzelfde idee als bij de inhouding van je bijdrage voor het pensioen. Die kom je ook niet tegen op de belastingaangifte. Dat bedrag is ook al in mindering gebracht voor de loonheffing wordt berekend. . . Het type arbeidsongeschiktheidsverzekering dat onder voorwaarden aftrekbaar is, is de AOV die ondernemers kunnen afsluiten. Een van de voorwaarden is dat een mogelijke uitkering wordt gedaan aan degene die de premie betaalt. De begunstigde moet dezelfde zijn als de verzekeringsnemer/premiebetaler.

Toegevoegd op 06 april 2020 16:55: tekst

D U vermeldt de aftrekpost bij UITGAVEN Tweede hokje aanvinkenL uitgaven voor de volgende inkomensvoorzieningen. U vult de verzekeraar in, het polisnummer en het bedrag dat u moest betalen in 2019

Bronnen:
https://www.aegon.nl/zakelijk/blog/inkomen...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100