Moet je zorgtoeslag/arbeidsongeschiktheidsverzekering vermelden in aangifte Inkomstenbelasting?

Ik ben zelf bezig met mijn aangifte Inkomstenbelasting 2019 (verplichte aangifte) en heb wat vragen hierover. Normaal doe ik het samen met familie, maar door de Corona maatregelen is dat nu lastig.

1. Moet je zorgtoeslag ergens vermelden in de aangifte IB? Zo ja, onder welk kopje moet je dit vermelden?
Het is niet vooraf ingevuld!
2. Ik heb zelf geen Arbeidsongeschiktheidsverzekering (kopje 'uitgaven). Kan ik deze via het werk hebben? Zo ja, hoe kom ik dan aan het polisnummer waar de belastingdienst om vraagt? Of kun je deze alleen invullen als je zelf een Arbeidsongeschiktheidsverzekering hebt?
Via het werk wordt op mijn (bruto) loon iedere maand een X-bedrag ingehouden voor een collectieve WIA-verzekering (van AEGON dacht ik). Op de site van AEGON zie ik een bericht van november 2017 dat dit fiscaal aftrekbaar is voor zowel werkgever als werknemer. Klopt dit hedendaags nog steeds? En onder welk kopje moet dit vermeld worden?
Het is niet vooraf ingevuld!

4 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (2)

De ontvangen zorgtoeslag hoeft niet te worden aangegeven in de aangifte IB. Dit op basis van artikel 3.104 onder k van de Wet inkomstenbelasting 2001.
.
En met die WIA-verzekering doe je niets. Die is ingehouden op je brutoloon voor de loonheffing wordt berekend. Hetzelfde idee als bij de inhouding van je bijdrage voor het pensioen. Die kom je ook niet tegen op de belastingaangifte. Dat bedrag is ook al in mindering gebracht voor de loonheffing wordt berekend.
.
Het type arbeidsongeschiktheidsverzekering dat onder voorwaarden aftrekbaar is, is de AOV die ondernemers kunnen afsluiten.
Een van de voorwaarden is dat een mogelijke uitkering wordt gedaan aan degene die de premie betaalt. De begunstigde moet dezelfde zijn als de verzekeringsnemer/premiebetaler.
Toegevoegd op 06 april 2020 16:55: tekst
Computoon
4 jaar geleden
Fifagek
4 jaar geleden
Goed om te weten dat de ontvangen zorgtoeslag niet vermeld hoeft te worden. Premie OP (Ouderdomspensioen) kom je inderdaad ook niet tegen op de aangifte IB. Die wordt inderdaad ook van het brutoloon afgehouden net als de WIA-verzekering. Begrijp ik het goed dat particulieren (zonder eigen bedrijf) geen Arbeidsongeschiktheidsverzekering kunnen afsluiten? Oftewel dit kan alleen als je een eigen bedrijf hebt?
Computoon
4 jaar geleden
Bij mijn weten, mag iedereen een AOV afsluiten. Maar voor een werknemer is dat niet nuttig. Die is namelijk al verplicht verzekerd voor arbeidsongeschiktheid via de WIA. Als een "gewone" werknemer in vaste dienst ziek wordt, betaalt eerst de werkgever maximaal twee jaar het loon door. Daarna neemt de WIA het over als de werknemer nog steeds arbeidsongeschikt is. Verder: AOV'n worden algemeen als erg duur ervaren. Hoe het zit met uitkeren (als je voor hetzelfde "iets" (arbeidsongeschiktheid in dit geval) op 2 plaatsen verzekerd bent, weer ik niet. De WIA is in ieder geval een verplichte werknemersverzekering.
D
U vermeldt de aftrekpost bij UITGAVEN Tweede hokje aanvinkenL uitgaven voor de volgende inkomensvoorzieningen. U vult de verzekeraar in, het polisnummer en het bedrag dat u moest betalen in 2019
fisbel
4 jaar geleden
Fifagek
4 jaar geleden
Als hij (collectief) via het werk is heb ik toch geen polisnummer? Of is dit op bijvoorbeeld iets van een arbeidsovereenkomst te vinden? Tevens gaat het om nog geen € 100,00 per jaar (WIA) Is daar nog een grens in qua bedrag?
Computoon
4 jaar geleden
Naar mijn idee is het antwoord niet goed. Als iets in mindering gaat op je brutoloon (dus voordat de loonheffing wordt berekend) dan is het voor de belasting al in aftrek gebracht. Zou je het bedrag dan ook nog aangeven in de aangifte inkomstenbelasting dan is het dubbelop; dan trek je iets af waarover al geen belasting is ingehouden.
Voor bijtellingen werkt het precies hetzelfde. Als iets wordt bijgeteld bij je brutoloon (bijv. de bijtelling voor "de auto van de zaak") dan wordt dat bedrag niet nog een keer bijgeteld op de aangifte inkomstenbelasting. Het zit dan al "verpakt" in de hoogte van het fiscaal loon. En bij het berekenen van de loonheffing is er ook al rekening mee gehouden.
fisbel
4 jaar geleden
Waarschijnlijk heb ik ongelijk.
Binnenkort kom ik bij een klant die zelf een AOV heeft afgesloten. Ik zal hem vragen waarom hij dit heeft gedaan. Hij is gewoon in loondienst.
Computoon
4 jaar geleden
Ik kan het "nut" van een AOV voor een werknemer alleen voorstellen als hij een topsalaris heeft, namelijk als aanvulling op WIA. Omdat er een maximum zit aan het loon waarover de werkgever premie moet afdragen, zit er ook een max aan de hoogte van een uitkering op basis van de WIA. Maar dat speelt niet voor een "modale werknemer".