Is het gunstig je eigen woning af te betalen?

Er wordt vaak beweerd dat je een extra hypotheek moet nemen als deze te laag is, in verband met het voordeel van belastingaftrek. Maar is het niet zo dat de te betalen hypotheekrente altijd hoger is dan de vermogensbelasting die je eventueel betaalt en dat een eigen woning die afbetaald is altijd goedkoper is?
(als je deze zou kunnen afbetalen uiteraard)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Als je het hebt over je eigen woning hoef je sowieso nooit vermogensbelasting (tegenwoordig belasting in box 3) te betalen. Het is immers je eigen woning en die zit in box 1.
Daarbij is de rente van een extra hypotheek niet aftrekbaar tenzij je die gebruikt voor aanpassing van je woning. Een extra hypotheek nemen is dus helemaal niet gunstig.

De reden waarom mensen niet altijd hun hypotheek afbetalen is dat men van mening is dat het rendement op hun geld hoger is dan het bedrag dat zij aan rente betalen op hun hypotheek. Stel je hebt een hypotheek waarop je 5% rente betaalt, en je kan je geld wegzetten tegen een rentement van 8% is dat natuurlijk gunstiger. Zeker vroeger was dit een goede reden omdat je niet aan de eerdergenoemde eis moest voldoen dat je het geld moet gebruiken voor verbetering van je eigen woning.

Mocht je woning toch in box 3 zitten (dus als het een 2e woning is) betaal je over het vermogen en rendementsheffing van 1,2%. Dit is nog altijd lager dan de rente die je gaat betalen op een eventuele hypotheek.

In mijn ogen is er dus geen fiscale reden om een extra hypotheek te nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

hoe je het ook went of keer de belasting blijft toch aan je plukken .
dus wat wil je een extra hypotheek waar de nodige procenten aan rente moeten worden betaald of afbetalen en die procenten afstaan aan de belasting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt het kort vertellen of lang vertellen. Ik kies voor kort: wie zijn schulden betaalt, verarmt niet, maar raakt zijn centen kwijt.

Zo weinig mogelijk hypotheek nemen en zo snel mogelijk aflossen. Elk rekensommetje zal dat als uitkomst hebben.

Toegevoegd na 2 minuten:
Een hypotheek is alleen aan te bevelen, als je een huis koopt waarvan je zeker weet dat de prijs snel al stijgen en je hebt het geld niet om dat te kopen. Dit is een vraag inzake speculeren en je kunt zien hoe jammerlijk fout dat kan gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dit is zeer zeker gunstig in geval je het kan betalen uit eigen middelen. Mijn voorgangers hebben al benoemd dat een tweede hypotheek niet meer aftrekbaar is en dat je huis niet onder vermogen valt. Het grote voordeel is nl. dat je je huurwaardeforfait komt te vervallen. Dit geeft direct belastingvoordeel. In jouw geval zou ik toch een bij een belastingspecialist te rade gaan. Deze kan op een op jouw toegespitste vraag een advies op maat geven.