Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik zzp'er+fiscaal partner. Moet woningschuld/rente invoeren etc. Ook 2x voorlopige aanslag. Man heeft prive aangifte, moet idem invoeren. Kan dit wel?

Beste,

Ik ben dus een zzp'er en vul voor het eerst een zakelijk inkomstenbelasting aangifte in. Mijn man die fiscaal partner is moet een prive IB aangifte doen.

In beide aangiftes kom je uit op het invoeren van de eigen woning (hoogte eigenwoningschuld, hoogte betaalde rente, woz waarde).
En in beide aangiftes vermeld ik ook het al ontvangen bedrag via de voorlopige aanslag.

Maar klopt dit wel? Ik kan dit nergens terug vinden en vraag me af of, naast deze vragen, ik wel een accountant nodig zou hebben. Want ik ben vrijgesteld van btw en heb verder alleen wat algemene bedrijfskosten om af te trekken. Geen verplichting tot balansen maken, dus inkomsten - kosten en that's it. Tja wat moet ik er verder bij verzinnen, ik ben namelijk gastouder en hoef zelfs geen facturen te maken. Hou wel netjes bonnetjes en urenadmini bij.

Ik hoop zo dat jullie me kunnen helpen! Bvd. Elisabeth

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het klopt en wel hierom. Als jij als ondernemer fiscaal partner bent met een niet-ondernemer dan kunnen jullie je aangifte niet in één aangifteprogramma invullen. Je hebt natuurlijk wel recht op de verdeling van diverse aftrekposten en het vermogen in box 3. Om dat mogelijk te maken word je dus wel gevraagd om alle gegevens van je partner in te vullen (en andersom). Vervolgens moet je er zelf zorg voor dragen dat in beide programma's zaken goed afgestemd zijn. Dus als jij 2000 euro aftrekt als specifieke zorgkosten, en hiervan trek jij er 500 van je inkomen af, en je man 1500, dan moet je er wel voor zorgen dat dit in beide programma's goed ingevuld is.

Praktisch advies: