Ik zzp'er+fiscaal partner. Moet woningschuld/rente invoeren etc. Ook 2x voorlopige aanslag. Man heeft prive aangifte, moet idem invoeren. Kan dit wel?

Beste,

Ik ben dus een zzp'er en vul voor het eerst een zakelijk inkomstenbelasting aangifte in. Mijn man die fiscaal partner is moet een prive IB aangifte doen.

In beide aangiftes kom je uit op het invoeren van de eigen woning (hoogte eigenwoningschuld, hoogte betaalde rente, woz waarde).
En in beide aangiftes vermeld ik ook het al ontvangen bedrag via de voorlopige aanslag.

Maar klopt dit wel? Ik kan dit nergens terug vinden en vraag me af of, naast deze vragen, ik wel een accountant nodig zou hebben. Want ik ben vrijgesteld van btw en heb verder alleen wat algemene bedrijfskosten om af te trekken. Geen verplichting tot balansen maken, dus inkomsten - kosten en that's it. Tja wat moet ik er verder bij verzinnen, ik ben namelijk gastouder en hoef zelfs geen facturen te maken. Hou wel netjes bonnetjes en urenadmini bij.

Ik hoop zo dat jullie me kunnen helpen! Bvd. Elisabeth

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

Het klopt en wel hierom. Als jij als ondernemer fiscaal partner bent met een niet-ondernemer dan kunnen jullie je aangifte niet in één aangifteprogramma invullen. Je hebt natuurlijk wel recht op de verdeling van diverse aftrekposten en het vermogen in box 3. Om dat mogelijk te maken word je dus wel gevraagd om alle gegevens van je partner in te vullen (en andersom). Vervolgens moet je er zelf zorg voor dragen dat in beide programma's zaken goed afgestemd zijn. Dus als jij 2000 euro aftrekt als specifieke zorgkosten, en hiervan trek jij er 500 van je inkomen af, en je man 1500, dan moet je er wel voor zorgen dat dit in beide programma's goed ingevuld is.

Praktisch advies:
- Vul eerst je winstaangifte in (dus jouw belastingaangifte). Dan heb je met behulp van het aangifteprogramma de winst die je weer bij de aangifte van je partner in kan vullen. (De gegevens van je partner zijn immers invulwerk).
- Het klopt dat jullie allebei dezelfde zaken in moeten vullen bij eigen woning. Maak je geen zorgen, deze ga je in een later stadium pas verdelen. Dus je wordt niet dubbel aangeslagen.
- Controleer goed dat de aftrekposten in beide aangiften gelijk zijn, en dat ze op dezelfde manier verdeeld zijn.

De twee keer voorlopige aanslag ben je inmiddels al achter. Vul deze inderdaad in op de aangifte die al gedaan is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Nielx, Dank je voor je uitleg! Ik begrijp nu waarom wel.
Maar jammer genoeg duiken er dan andere vragen op en ik hoop dat je de tijd wilt nemen om die ook te beantwoorden... - Vul eerst je winstaangifte in (dus jouw belastingaangifte). Dan heb je met behulp van het aangifteprogramma de winst die je weer bij de aangifte van je partner in kan vullen. (De gegevens van je partner zijn immers invulwerk). Dit begrijp ik niet. Ik heb nergens ingevuld wat mijn winst is, in zijn prive aangifte. Moet dit wel? Ik kan ook niet terug vinden waar ik dan de mogelijkheid heb om het in te vullen (behalve inkomsten uit bezittingen aan een onderneming van een fiscaal partner). - Het klopt dat jullie allebei dezelfde zaken in moeten vullen bij eigen woning. Maak je geen zorgen, deze ga je in een later stadium pas verdelen. Dus je wordt niet dubbel aangeslagen.
- Controleer goed dat de aftrekposten in beide aangiften gelijk zijn, en dat ze op dezelfde manier verdeeld zijn. Ik heb geen aftrekposten behalve de eigen woning (of bedrijfskosten). Maar wat ik niet begrijp: In beide aangiftes kan ik naar verdelen. Dan krijg ik het aftrekbare bedrag eigen woning van zeg 12.000 euro. Ik kan in mijn aangifte de verdeling naar mij toe zetten omdat het gunstig is. Maar als ik in mijn man zijn aangifte kom dan heb ik diezelfde 12.000 euro staan natuurlijk.
Vervolgens begrijp ik dat ik deze verdeling niet mag maken omdat ik anders 2x12.000 euro vraag. Maar ik kan hem ook niet op 0 zetten want hij maakt toch automatisch een verdeling. Als ik bij de ene 0 zet, dan krijg ik bij de ander 12.000 visa versa. moeilijk moeilijk voor leken en ik heb nog wel even op het secretariaat belastingrecht van de universiteit gewerkt (heel even maar hoor :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Elisabeth, Ik heb het inderdaad even geprobeerd en je hoeft inderdaad de inkomensgegevens van de partner niet in te vullen. Je moet dus zelf (op papier) bepalen wat de beste verdeling van deze aftrekposten is. (Ik was in de veronderstelling dath et programma mee zou helpen, maar dat doet het niet). Over het dubbel invullen: je vult het niet dubbel in. Ja, je moet wel twee keer dezelfde verdeling invullen, maar de Belastingdienst denkt dan niet dat je twee keer de hypotheekrente probeert af te trekken. Op de pagina 'Verdeling' komt in de eerste kolom (totaal) in allebei de aangiften hetzelfde bedrag te staan. Als dat niet zo is dan betekent dit dat je de aangiftes verschillend ingevuld hebt! Verder is het dan aan jou om in de tweede en derde kolom in beide aangiften dezelfde waarde aan te geven per partner. Bij het invullen van de aangiftes heb je zowel jouw als het BSN van je partner ingevuld, dus de Belastingdienst weet dat jij niet dubbelop bezig bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog een kleine aanvulling qua logica als vervolg over het niet dubbel doen. Je moet het zo zien. Jullie vullen ieder apart jullie aangifte in. Voor jouw aangifte zal de Belastingdienst dus alleen de verdeling volgen zoals die voor jou geldt. Ze doen niets met de andere kolom waarin je dingen voor je partner invult. Op de aangifte van jouw man gaat het andersom. Die zaken moeten wel overeenkomen, maar wat jij op jouw aangifte invult gaat niet bovenop de aangifte van jouw man.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaaaaaa ik snap het ik snap het ik snap het :-D
DANK JULLIE WEL :D

Andere antwoorden (2)

Ik was ook een zzp er en heb heel lang gedacht dat ik het allemaal zelf zou kunnen. Maar het is toch een hele administratie en gedoe. De laatste vijf jaar had ik een accountant die een jaarverslag maakte en de belastingaangifte verzorgde. Gaf een hoop rust en hij deed het goed. Het klinkt alsof je ook in de zorg zit, net als ik. Vraag even rond bij wat collega s, naar een goede boekhouder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo, Dank jullie voor je tijd. Ik ben gastouder zzp (maar werk ook in loondienst in de zorg:)).
Het is zo makkelijk bij mij, ik verstuur geen facturen, heb geen balans, alleen wat aftrekposten meer niet. ronron1212:
Ik ben verplicht de zakelijke in te vullen en mijn man is verplicht apart de prive variant in te vullen. Ik heb net de belasting aan de lijn gehad en stuitte op iets wat ik zelf fout had gedaan. 2011 had ik 2x een voorlopige aanslag, een klein deel op mijn naam en het grootste op die van mijn man. Die 2 bedragen had ik stomweg opgeteld maar die van mij moest natuurlijk alleen in mijn aangifte en die van mijn man in de zijne.
Zo dat scheelt een paar duizend betalen :-) Maar… hun zeggen dus dat het wel klopt om de eigenwoningschuld, betaalde rente e.d. 2x in te voeren.
Dat snap ik dan toch niet, want op het laatst bij verdelen heb ik dus 2x het grote aftrekbare bedrag van de woning te verdelen. Aan de andere kant, als ik dat niet zou hebben zou het helemaal niet kloppen want dan moet ik zo’n 10.000 terug betalen en zoveel meer heb ik niet eens verdient als zzp’er. Ik ben toch geneigd om het te geloven wat de belastingdienst duidelijk gezegd heeft. Hoop het ook want dan is het een hele leuke meevaller. Maar moet nu inderdaad een professional naar laten kijken want inderdaad Ineke je krijgt er een hoop stress van! Toch hoop ik stiekem dat ik alles goed heb ingevuld en niets vergeten heb, dan doe ik het volgend jaar weer zelf. Prive heb ik het ook 1 x na laten kijken en ook dat klopte volkomen. En leren kan ik altijd :-)
Je doet of samen aangifte op een aangifte formulier en dat kan heel makelijk of je doet apart aangifte en dan laat je de verplichtingen of bij de een vallen meestal de meest verdienende of je kan een verdeel sleutel gebruiken. Je kunt niet de volledige hypotheek enz op beide aangifte vermelden dat kan in totaal maar een keer.
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo, Dank jullie voor je tijd. Ik ben gastouder zzp (maar werk ook in loondienst in de zorg:)).
Het is zo makkelijk bij mij, ik verstuur geen facturen, heb geen balans, alleen wat aftrekposten meer niet. ronron1212:
Ik ben verplicht de zakelijke in te vullen en mijn man is verplicht apart de prive variant in te vullen. Ik heb net de belasting aan de lijn gehad en stuitte op iets wat ik zelf fout had gedaan. 2011 had ik 2x een voorlopige aanslag, een klein deel op mijn naam en het grootste op die van mijn man. Die 2 bedragen had ik stomweg opgeteld maar die van mij moest natuurlijk alleen in mijn aangifte en die van mijn man in de zijne.
Zo dat scheelt een paar duizend betalen :-) Maar... hun zeggen dus dat het wel klopt om de eigenwoningschuld, betaalde rente e.d. 2x in te voeren.
Dat snap ik dan toch niet, want op het laatst bij verdelen heb ik dus 2x het grote aftrekbare bedrag van de woning te verdelen. Aan de andere kant, als ik dat niet zou hebben zou het helemaal niet kloppen want dan moet ik zo'n 10.000 terug betalen en zoveel meer heb ik niet eens verdient als zzp'er. Ik ben toch geneigd om het te geloven wat de belastingdienst duidelijk gezegd heeft. Hoop het ook want dan is het een hele leuke meevaller. Maar moet nu inderdaad een professional naar laten kijken want inderdaad Ineke je krijgt er een hoop stress van! Toch hoop ik stiekem dat ik alles goed heb ingevuld en niets vergeten heb, dan doe ik het volgend jaar weer zelf. Prive heb ik het ook 1 x na laten kijken en ook dat klopte volkomen. En leren kan ik altijd :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoeft die zaken maar 1 keer in te vullen. En dat doe je inderdaad bij de meest verdienende. Bij mij vulde ik het bij mij zelf in en bij mijn vrouw vulde ik die zaken dan niet in
ronron1212
12 jaar geleden
Ja wat je niet hebt moet je ook niet opgeven dus als je man de Hypotheek aftrek neemt voert hij de waarde eigen huis enz in en de betaalde rente . Jij dus niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi, Ik heb eindelijk wat meer berichten erover gevonden en net zoals de belasting zelf aangeeft, het klopt dus wel dat identiek dubbel invoeren: http://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=36467 Indien jullie beide eigenaar zijn van het huis:
Allebei moeten exact hetzelfde invullen over eigen woning.
Partnerschap is verplicht. Twee aangiftes.
Indien een van jullie voorlopige teruggave had dan dit apart vermelden. Ieder op z’n aangifte.
Bij de verdeling kun je beslissen wie wat neemt op de heffingskorting.
Moet voor beiden wel hetzelfde bedrag zijn op beide aangiftes.