Ik zzp'er+fiscaal partner. Moet woningschuld/rente invoeren etc. Ook 2x voorlopige aanslag. Man heeft prive aangifte, moet idem invoeren. Kan dit wel?

Beste,

Ik ben dus een zzp'er en vul voor het eerst een zakelijk inkomstenbelasting aangifte in. Mijn man die fiscaal partner is moet een prive IB aangifte doen.

In beide aangiftes kom je uit op het invoeren van de eigen woning (hoogte eigenwoningschuld, hoogte betaalde rente, woz waarde).
En in beide aangiftes vermeld ik ook het al ontvangen bedrag via de voorlopige aanslag.

Maar klopt dit wel? Ik kan dit nergens terug vinden en vraag me af of, naast deze vragen, ik wel een accountant nodig zou hebben. Want ik ben vrijgesteld van btw en heb verder alleen wat algemene bedrijfskosten om af te trekken. Geen verplichting tot balansen maken, dus inkomsten - kosten en that's it. Tja wat moet ik er verder bij verzinnen, ik ben namelijk gastouder en hoef zelfs geen facturen te maken. Hou wel netjes bonnetjes en urenadmini bij.

Ik hoop zo dat jullie me kunnen helpen! Bvd. Elisabeth

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het klopt en wel hierom. Als jij als ondernemer fiscaal partner bent met een niet-ondernemer dan kunnen jullie je aangifte niet in één aangifteprogramma invullen. Je hebt natuurlijk wel recht op de verdeling van diverse aftrekposten en het vermogen in box 3. Om dat mogelijk te maken word je dus wel gevraagd om alle gegevens van je partner in te vullen (en andersom). Vervolgens moet je er zelf zorg voor dragen dat in beide programma's zaken goed afgestemd zijn. Dus als jij 2000 euro aftrekt als specifieke zorgkosten, en hiervan trek jij er 500 van je inkomen af, en je man 1500, dan moet je er wel voor zorgen dat dit in beide programma's goed ingevuld is. Praktisch advies: - Vul eerst je winstaangifte in (dus jouw belastingaangifte). Dan heb je met behulp van het aangifteprogramma de winst die je weer bij de aangifte van je partner in kan vullen. (De gegevens van je partner zijn immers invulwerk). - Het klopt dat jullie allebei dezelfde zaken in moeten vullen bij eigen woning. Maak je geen zorgen, deze ga je in een later stadium pas verdelen. Dus je wordt niet dubbel aangeslagen. - Controleer goed dat de aftrekposten in beide aangiften gelijk zijn, en dat ze op dezelfde manier verdeeld zijn. De twee keer voorlopige aanslag ben je inmiddels al achter. Vul deze inderdaad in op de aangifte die al gedaan is.

Ik was ook een zzp er en heb heel lang gedacht dat ik het allemaal zelf zou kunnen. Maar het is toch een hele administratie en gedoe. De laatste vijf jaar had ik een accountant die een jaarverslag maakte en de belastingaangifte verzorgde. Gaf een hoop rust en hij deed het goed. Het klinkt alsof je ook in de zorg zit, net als ik. Vraag even rond bij wat collega s, naar een goede boekhouder.

Je doet of samen aangifte op een aangifte formulier en dat kan heel makelijk of je doet apart aangifte en dan laat je de verplichtingen of bij de een vallen meestal de meest verdienende of je kan een verdeel sleutel gebruiken. Je kunt niet de volledige hypotheek enz op beide aangifte vermelden dat kan in totaal maar een keer.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100