Hoelang mag geld op de derdenrekening van de notaris blijven staan?

Stel, dat je als particulier je woning hebt verkocht en je bent nog aan het zoeken naar een andere woning. Hoelang mag dan het geld van de verkoop van de verkochte woning op de derdenrekening van de notaris blijven staan?
Moet je over het geld dat op deze derdenrekening staat ook belasting betalen en valt het onder vermogen bij de Belastingdienst?

4 jaar geleden
4.7K

Antwoorden (2)

Waarom staat dat geld op een derde rekening. Je hebt je huis verkocht en een dag of twee later stort de notaris het geld dat over is na aftrek van de kosten en de nog te betalen hypotheek op je rekening. Vermogen is het geld dat je op je rekening hebt staan en ook dat wat nog onderweg is dus wat je nog krijgt dat jaar ofwel hebt gekregen zonder dat het op je rekening staat.
ronron1212
4 jaar geleden
tinus1969
4 jaar geleden
Ik zou het anders opschrijven, maar @ronron1212 heeft wel gelijk: Dat geld blijft als het goed niet op de derdenrekening van de notaris staan, maar wordt naar jou overgemaakt zodra de transactie is afgerond.
Dat geld (of het bij de notaris staat of bij jou) valt in Box3.
Het geld dat je op 01-01 van een bepaald jaar nog tegoed hebt van de notaris is een vordering. Die moet je inderdaad aangeven in box 3 (sparen en beleggen), voor de waarde in het economisch verkeer.
Computoon