Ik kreeg een brief van de belastingdienst dat ik geen voorlopige aanslag krijg en mijn gegevens controleerd worden, wat kan er gebeuren?

Ik ben een student en heb 5 banen gehad, maar deze brief maakt mij bezorgd. Ik krijg namelijk geld terug en na aanleiding van de gegevens die ik heb ingevoerd gaan ze het controleren. Wat kan er gebeuren?

12 jaar geleden
9.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bel de belastingdienst en stel daar je vraag, daar hebben ze je gegevens en kunnen je vraag goed beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze gaan de gegevens controleren die jij en je werkgevers hebben opgegeven en aan de hand daarvan krijg je je aanslag,maar zelf vind ik dit wel vreemd want de inkomsten van personen die een voorlopige aanslag krijgen wordt hierna ook pas berekend of de voorlopige aanslag wel juist is en pas hierna krijg je een definitieve aanslag. Zo is het altijd hier bij ons gegaan.

Antwoorden (2)

Je zit in de grote steek proef je wordt extra gecontroleerd. Als je alles netjes hebt ingevuld en naar waarheid heb je niets te vrezen.
ronron1212
12 jaar geleden
Drepolli
12 jaar geleden
Vindt u het dan niet raar dat ze zeggen dat ik na aanleiding van mijn ingevulde gegevens gecontroleerd word?
ronron1212
12 jaar geleden
nee dat is het recht van de belastingdienst. Je zit gewoon in een steekproef.
Steekproef kan, maar volgens mij merk je daar niks van en krijg je dan wel gewoon een voorlopige teruggave.

Waarschijnlijk heeft de computer bij jou iets gevonden wat niet "normaal" is.
Maak je geen zorgen, dat hoeft verder niks te betekenen.
5 verschillende banen hebben maakt de kans al een stuk groter dat er ergens iets fout is gegaan.
Misschien kloppen jouw gegevens niet met dat wat een van je werkgevers heeft opgegeven.
Misschien gaan willen ze iets checken met een anders instantie. (bijvoorbeeld het UWV)
Waren er in 2010 dingen heel anders dan in 2009, vooral als je ineens veel minder bent gaan verdienen.

Je krijgt je geld iets later, maar je krijgt wel meteen een definitieve aanslag. (je weet dus zeker dat het niet meer veranderd wordt)

Voor boetes hoef je je ook geen zorgen te maken, zolang je tenminste niet bewust dingen fout hebt ingevuld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Drepolli
12 jaar geleden
Ik heb niet bewust iets fout ingevuld maar ik heb wel 1 dubieuze werkgever gehad die nooit betaald heeft en hier heb ik ook nooit iets van gehad. Deze werkgever heb ik ook niet opgegeven op die reden. Verder zou het kunnen dat ik nog in de tijd dat ik ontslag heb genomen ingevuld heb bij een andere werkgever dat ik geen andere baan had. Btw teruggave gaat om 105€ dusja wat denkt u?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zei ook niet dat je iets bewust fout hebt gedaan, maar per ongeluk kan er wel iets fout zijn gegaan. Ik wilde er mee zeggen dat als er iets per ongeluk fout is gegaan, je er geen boete voor zal krijgen. Hooguit dat je een ander bedrag terugkrijgt. Als die dubieuze werkgever wel aan de belastingdienst heeft opgegeven dat ze aan jouw betaald hebben, dan zou daar het probleem kunnen zitten.
Jij hebt echter nooit iets ontvangen, dus hoef jij dat ook niet op te geven. Ik verwacht echter niet dat die werkgever iets aan de belastingdienst heeft opgegeven. Gewoon ff afwachten, je kan wel met de belastingdienst gaan bellen, maar die kunnen nu ook nog niks zeggen.
Of het is die steekproef, of je krijgt vanzelf een brief met meer informatie. Het beste kan je er altijd van uitgaan dat je niks terugkrijgt, dan kan je als het geld komt er lekker van uitgaan. (sorry voor het slechte woordgrapje)
Drepolli
12 jaar geleden
Heel erg bedankt voor uw hulp:)