Tijdens het sorteren van kookboeken vond ik een boekje van "van Houten chocolade fabriek "uit 1936.".

Daarin stond een prijslijstje met de vermelding:omzetbelasting inbegrepen.Bestond dat toen al? En hoeveel procent zou dat geweest zijn.
Van Houtens KLM kloek formaat reepen kostten toen wel vijf cent.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

De invoering van de omzetbelasting in Nederland viel samen met het moment waarop de schatkist ten gevolge van bijzondere omstandigheden dringend versterking nodig had. In 1926 werd een wetsontwerp (voor een zgn. weeldeverteringsbelasting) ingediend.
In 1933, toen de financiële positie van ons land zeer zwak was, werd een ontwerp van wet op de omzetbelasting ingediend. Het ontwerp van 1926 werd ingetrokken en later bij nota van wijzigingen in het ontwerp 1933 opgenomen.
Het oorspronkelijke ontwerp nam in beginsel het Belgische systeem over. Iedere levering van roerende goederen zou worden belast. Het ontwerp kende een cumulatief systeem (geen aftrek van voorbelasting zoals bij het cascadestelsel). Het tarief van heffing bedroeg 1 percent. De belasting moest door middel van zegels worden voldaan. Leveringen rechtstreeks aan particulieren van goederen voor persoonlijk gebruik bleven buiten de heffing.
Het oorspronkelijke ontwerp is, nadat de Tweede Kamer zijn bezwaren had kenbaar gemaakt en o.a. het stelsel van eenmalige (!) heffing had aanbevolen, vervangen door een ontwerp dat later de Omzetbelastingwet 1933 is geworden. De eenmalige heffing werd gelegd bij de fabrikant (vandaar dat het bij Van Houten vermeld wordt).

Toegevoegd op 22-04-2009 10:58:17
Het tarief was 4 percent; voor zogenoemde weeldegoederen 10 percent.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Is het geen herdruk? Omzetbelasting (BTW) kennen we pas sinds 1969, dus pas 40 jaar, en jouw boekje is duidelijk ouder.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Stuur dat formuliertje maar eens in, lijkt me LOL :-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hmm, zo te zien is er nog 1 freak met een website. Wellicht wil die 500NLG voor je boekje betalen ;-) http://home.zonnet.nl/daniellerenkema/ Heb je toch nog de hoofdprijs....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kijk, dat is leuke info ... Ik ken Van Houten nog wel uit mijn jonge jaren, maar toen bestond het feitelijk al niet meer. Zo zie je maar weer hoe sterk een merk kan zijn...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Staat er nog een bijzonder recept in? Iets wat je nu niet meer tegenkomt in de kookboeken? Of misschien wel een ingredient dat niet meer gebruikt wordt, of gebruikt mag worden met al die nieuwe regeltjes omtrent voedingswaren etc.?
Sinds 1 januari 1934 kennen we in Nederland de omzetbelasting. Het tarief van deze belasting was toen niet hoog: 4%.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omzetbelasting of btw (belasting over de toegevoegde waarde; TVA (Frans), MwSt (Duits), VAT (Engels)) is een belasting die een overheid heft op de verkoop van producten of diensten. Omzetbelasting wordt toegepast in 136 landen, waaronder de meeste Europese landen. In Nederland bestaat de btw vanwege de Europese wetgever sinds 1 januari 1969, in België sinds 1 januari 1971. Daarvoor kende men omzetbelasting in een cumulatief cascadestelsel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit is domweg gekopieerd, en al helemaal geen antwoord op de vraag. Heb je nix beters te doen dan?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In Nederland bestaat de btw vanwege de Europese wetgever sinds 1 januari 1969,
Daarvoor kende men omzetbelasting in een cumulatief cascadestelsel. Dus één antwoord op de vraag!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben het met Edo eens, dit antwoord voegt niets toe -1