Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

Jazeker, een overheidsorgaan zoals de staat, gemeente of het waterschap is sowieso een ANBI.

Informatie van de Belastingdienst:
Algemeen nut beogende instellingen kunnen gebruikmaken van bepaalde belastingvoordelen bij erven, schenken, giften en de energiebelasting. Instellingen die wij als ANBI aanwijzen, hebben deze belastingvoordelen. De staat, provincies, gemeenten en waterschappen zijn altijd een ANBI. Deze instellingen worden niet door ons aangewezen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Conclusie kan niet anders zijn als dat een onverschuldigde gift aan bijvoorbeeld de staat (belastingdienst) of aan de gemeente waar je woont voor de belasting aftrekbaar is. Dit zal wel per brief moeten worden medegedeeld, omdat anders het bedrag teruggestort zal worden.

Door de schenking (gift) wordt het inkomen gedrukt, wat in bepaalde situaties voordelen kan opleveren.
(Lees meer...)
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toch denk ik dat een betaling aan het CJIB niet als gift aftrekbaar kan zijn, hoewel de gever in principe vrijwillig de kans heeft uitgelokt om een bijdrage te doen.
fisbel
10 jaar geleden
@hajete:
Een boete moet betaald worden. Niet aftrekbaar uiteraard.
Het gaat hier om onverschuldigde betalingen / schenkingen – gift.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@fisbel
De betaling aan het CJIB is pas verplicht als men vrijwillig een overtreding heeft begaan. Je bevestigt mijn zienswijze dat betaling van boetes niet aftrekbaar zijn van het belastbaar inkomen, niet van de belasting.
Voorst vraag ik me m.b.t. je antwoord af of er sprake is van een onverschuldigde betaling als men (vanwege de hogere aftrekbaarheid door het ontbreken van een niet-aftrekbare drempel) zich schriftelijk heeft verplicht om gedurende meerdere jaren telkenjare een gift te doen aan een ANBI.

Andere antwoorden (1)

Nee, het gaat hierbij om stichtingen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding