Wat kost het koningshuis?

Wat kost het koningshuis, de belastingbetaler per hoofd van de bevolking?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

De 'Begroting van de Koning' bestaat voor 2010 uit de volgende kosten:

Beatrix: 5.102.000 euro
(inkomsten: 834.000 + persoonlijke/materiële uitgaven: 4.268.000)

Willem-Alexander: 1.376.000 euro
(inkomsten: 248.000 + persoonlijke/materiële uitgaven: 1.128.000)

Máxima: 624.000 euro
(inkomsten: 248.000 + persoonlijke/materiële uitgaven: 376.000)

Totaal: 7.102.000 euro

Het totale inkomen van Beatrix, Willem-Alexander en Máxima bedroeg in 2009 nog 6.960.000 euro.

Functionele uitgaven koningshuis in 2008:

Personeelskosten: 17.529.000 euro

Materiële kosten (o.a. rijtuigenpark, verlichting paleizen): 7.611.000 euro

Kosten vliegtuigen (o.a. vliegreizen staatsbezoeken, onderhoud): 1.388.000 euro

Onderhoud zeiljacht Groene Draeck: 210.000 euro

Totaal: 26.738.000 euro
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duidelijk antwoord, zie hieronder dat ze 4 to 5 miljard opleveren. Dus geen overbodige uitgave? die bijna 27 miljoen euro
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is de begroting. Maar er z'n veel kosten die je hier niet in terugziet, zoals o.a. beveiligingskosten door de politie.
Maar dat is moeite precies te berekenen.
Een hoge schatting is ongeveer 200 miljoen.

Andere antwoorden (4)

Plus minus honderd miljoen Euro per jaar....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Koningshuis levert Nederland 4 tot 5 miljard op'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En hoe leveren ze Nederland dat dan op?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat ze dat nederland besparen doordat nederland een koningshuis heeft en geen president in Amerika. ik las laatst berekeningen die uitwezen dat we veel duurder uit zouden zijn met een president
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er staat een link bij.
simpel gezegd: Ze maken reclame voor Nederlandse bedrijven, andere landen kopen daarom bijvoorbeeld hun wapens in Nederland. Daar verdienen de Nederlandse bedrijven geld mee en daar moeten ze weer belasting over betalen. Ook zijn er hierdoor extra banen.
Allemaal zeer moeiliijk te bereken, maar volgens mijn linkje zou dat op ongeveer 4.500.000.000 euro uitkomen.
(niet per Nederlander natuurlijk)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach zo verzin ik er ook nog wel een paar. Ieder 'onderzoek' van dit soort heeft als uitkomst precies het antwoord dat je wil hebben. Toevallig toch?
Een keine 10 euro per jaar vermoed ik en dat is zeker 11 euro te veel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus we krijgen allemaal nog wat terug.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En gie geleuft dat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het alternatief is duurder (president zoals in Amerika)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hebben we nu dan niet beide? B&B?
Een werkgroep onder leiding van Gerrit Zalm heeft uitgerekend dat ons koningshuis per jaar 39 miljoen kost. Dat is per hoofd van de bevolking nog geen twee en een halve euro.

Volgens professor economie Harry van Dalen aan de universiteit van Tilburg stimuleert een monarchie de economie jaarlijks met 1 procent groei. "Op deze manier komen we op 4 á 5 miljard euro", verklaart directeur Steven Sarphatie van Wijs & van Oostveen.

Overigens ben ik van mening dat het koningshuis om reden van democratie moet verdwijnen, maar dit terzijde.