Is het mogelijk dat van een stagevergoeding van 300 EU bruto meer dan 1/3e ervan belasting is?

Ik krijg een stagevergoeding van 300 EU bruto. Ik verwachte dat ik netto dan misschien rond de 250 EU zou krijgen, maar het is niet eens 200 EU wat ik krijg! Er gaat dus meer dan 1/3 deel naar Loonbelasting/premie volksverz.
Kan dit wel kloppen? Is namelijk toch wel een groot gedeelte.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K
erotisi
6 jaar geleden
Misschien kun je vragen aan je werkgever om de loonheffingskorting toe te passen zodat er, waarschijnlijk helemaal geen belasting hoeft te worden ingehouden:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/programmas_en_formulieren/model_opgaaf_gegevens_voor_de_loonheffingen

Antwoorden (1)

Dat klopt wel hoor. Voor de inkomstenbelasting hanteert de belastingdienst schijven, en de eerste schijf (inkomen tot € 20.000) wordt belast met 36,55%. dat is dus inderdaad meer dan 1/3.
Overigens is het zo dat als deze stagevergoeding je enige inkomen is, je de belasting weer terug kunt vragen. Daarvoor dien je begin 2019 dan een verzoek bij de belastingdienst in door middel van een elektronische aangifte.