Wie weet wanneer ik mijn belasting terugkrijg?

Betreft 2016 en 2017.. wel moet ik er bij vermelden dat ik aangifte heb gedaan op 30 april om 23:30 op het laatste moment dus

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.1K
Ritsuka
5 jaar geleden
Ik kreeg het een paar dagen terug op de rekening, maar ik was redelijk op tijd met invullen.

Antwoorden (1)

De Belastingdienst doet haar best om binnen 3 maanden na aangifte bericht te sturen. Als dat lukt, zou je dus voor 1 augustus 2018 bericht moeten ontvangen.

Op zijn allerlaatst -maar dat is meer theorie voor een "gewone burger"- ontvang je de aanslag over 2016 op 31-12-2019 en die over 2017 op 31-12-2020. Heb je uitstel gekregen van de Belastingdienst voor het doen van aangifte dan wordt het aantal maanden uitstel bij die data opgeteld.

De Belastingdienst schrijft op haar site:

"Doet u na 1 april aangifte? Dan streven wij ernaar om u een bericht te sturen binnen 3 maanden nadat u aangifte hebt gedaan.

Doet u samen met uw fiscale partner aangifte? Dan krijgt u beiden bericht. Het kan zijn dat u niet gelijktijdig bericht krijgt.

Niet altijd binnen 3 maanden bericht

Soms lukt dat niet om binnen 3 maanden een bericht te sturen. Dat is bijvoorbeeld het geval in de volgende situaties:

    U woont in Nederland en werkt in België.
    U hoeft in Nederland geen belasting te betalen over uw salaris.
    U hebt in 2016 de pensioengerechtigde leeftijd bereikt.
    U hebt een fiscale partner die later dan u aangifte doet.
    Wij kunnen uw aangifte pas afhandelen als wij de aangifte van uw partner hebben ontvangen.
    Wij willen uw aangifte nog nader onderzoeken, maar kunnen u nog geen voorlopige aanslag opleggen.
    U bent kwalificerend buitenlands belastingplichtige.

Uiterlijk binnen 3 jaar na afloop van een belastingjaar heeft u van ons een definitieve aanslag gekregen. De aanslag inkomstenbelasting over belastingjaar 2016 moet uiterlijk op 31 december 2019 definitief zijn opgelegd."
Computoon