Klopt het dat je een huisvrouwen bijdrage kan krijgen als je geen ww en geen werk hebt? En hoe kan ik dat krijgen?

Ik ben 52, altijd hard gewerkt vanaf mijn 15de, maar door omstandigheden geen baan meer, buiten mijn schuld om, is een lang verhaal, heb nu veel gewrichtspijn en kan de werkdruk niet meer aan.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.6K

Het beste antwoord

"huisvrouwenbijdrage" is een in de volksmond vaak-gehoorde term voor een teruggaaf van de inkomstenbelasting voor iemand die niet werkt, terwijl de partner genoeg loonbelasting betaald om een teruggaaf te bewerkstelligen. Hoe alles precies in zijn werking gaat is erg lastig om uit te leggen. De voorwaarden om hiervoor in aanmerking te komen zijn de volgende:

Je moet een fiscaal partner hebben die meer dan (ongeveer) 2500 euro aan inkomstenbelasting betaalt, na aftrek van inkomensbestanddelen als "inkomsten eigen woning" en "aftrek persoonlijke kosten". Als je zelf geen inkomsten hebt kan je een teruggaaf inkomstenbelasting aanvragen en krijg je de algemene heffingskorting per maand uitgekeerd.

Als je alleen woont heb je dus geen recht op deze "uitkering" maar zal je dus gewoon een (bijstands)uitkering moeten aanvragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Misschien bedoel je hier de heffingskorting van rond de 1900 euro per jaar?Daar kan je het best de belastingdienst voor bellen,die zullen je precies uitleggen wat te doen.Je hebt hier inderdaad recht op.

Toegevoegd na 15 minuten:
Mogelijk kan je met terugwerkende kracht van de afgelopen jaren ook krijgen,als je situatie toen het zelfde was als nu.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afhankelijk van u persoonlijke situatie heeft u recht op bepaalde heffingkortingen.Meer informatie vindt u op de Web-site van de Belastingdienst.
www.belastingdienst.nl
Of bel het gratis informatienummer van de Belastingdienst: 0800-0543
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wie geeft hier een min?
ik heb dit antwoord overgeschreven van het informatieblad algemene heffingskortingen....minkukkel!
zet er bij waarom je een min geeft....nee,dat durf je niet hé....lekker anoniem een min geven.....wat kinderachtig!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nu heb je weer een + ;)