Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn mijn vrouw en mijn moeder in bestuur van stichting met anbi toegestaan?

Ik wil heel graag een stichting oprichten die giften ontvangt en aan een ideëel doel besteed. Ik heb echter nóg geen vertrouwde mensen om mee heen buiten mijn eigen vrouw en mijn moeder. Zouden wij toch een anbi status kunnen krijgen of is dit bijna zeker uitgesloten vanwege het beschikkingsmachtcriterium?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

In beginsel levert een familierelatie tussen bestuursleden geen belemmering op voor het toekennen van een ANBI-status. Wel kan het voor de Belastingdienst een indicatie zijn om nader onderzoeken of voldaan wordt aan het beschikkingsmachtcriterium. Zorg er dus voor dat statutair én feitelijk sprake is van een afgescheiden vermogen. De zeggenschap over het vermogen moet ook in de praktijk gelijk verdeeld zijn onder de bestuursleden. U doet er goed aan zich bij het opstellen van de statuten extra goed te laten informeren door een deskundige.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding