Waarom worden mijn zorgkosten niet afgetrokken?

Tijdens het invullen van mijn inkomstenbelasting heb ik bij zorgkosten een bepaald bedrag staan (hoger dan het drempelbedrag), en toch krijg ik hier niks van terug. Ik krijg alleen terug wat ik aan loonheffing. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.1K
Utrecht
6 jaar geleden
Klopt toch ook? Je krijgt de zorgkosten niet terug. Je mag alleen deze kosten van je inkomen aftrekken zodat je over deze kosten geen belasting betaald.
ronron1212
6 jaar geleden
Welke zorg kosten bedoel je?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als ik de zorgkosten niet invul krijg ik hetzelfde terug, kosten voor orthodontist.
ronron1212
6 jaar geleden
orthodontist valt niet onder de aftrekbare kosten
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heb ik de ortho nog gevraagd....
SimonV
6 jaar geleden
Noodzakelijke orthodontie is gewoon aftrekbaar, tenzij de behandeling puur cosmetisch is.
SimonV
6 jaar geleden
Bedankt! Klopt dus niet wat ik op internet tegenkwam.

Antwoorden (2)

Medisch noodzakelijke orthodontie wordt vergoed vanuit de basisverzekering en is om die reden niet aftrekbaar. Gewone orthodontie is sowieso niet aftrekbaar.
6 jaar geleden
De kosten voor orthodontie zijn aftrekbaar voor zover de kosten niet worden vergoed. Deze kosten zijn vergelijkbaar met tandartskosten. Eveneens aftrekbaar.

Als de uitkomst is dat er geen verschil is tussen teruggave mét opgevoerde ziektekosten of zonder opgevoerde ziektekosten is het zeer waarschijnlijk dat alle belasting zonder aftrek specifieke zorgkosten al teruggeven wordt vanwege de heffingskortingen. Er is dan vrijwel altijd sprake van een laag verzamelinkomen c.q. drempelinkomen.

Toch is er teruggave in deze situatie mogelijk! Dat is dankzij de regeling: Tegemoetkoming Specifieke Zorgkosten. Deze teruggave stond tot een aantal jaren terug nog gewoon te lezen in het overzicht van de aangifte. Maar met het verdwijnen van het te downloaden Easytax programma (het programma dat met een icoontje op het bureaublad werd geplaatst) verdween ook deze vermelding. Puur omdat de Belastingdienst vanwege bezuinigingsoogpunt weigert dit ICT-dingetje in het programma in te bouwen.

De TSZ-teruggave vindt plaats circa 2 a 3 maanden NA het definitief worden van de aanslag. De Belastingdienst mag er maximaal 6 maanden over doen voordat deze beschikking TSZ toegestuurd wordt. Ook voor belastinginvullers is het meestal abacadabra hoe het bedrag van deze teruggave wordt berekend. Commerciele programma's zoals Elsevier Nextens of Fiscaal Gemak vermelden de TSZ-teruggave wel.

Er wordt in de berekening meestal (niet altijd) gewerkt met het verschil in heffingskortingen mét en zonder ziektekostenaftrek. Meestal is dus het bedrag vast te stellen door na te gaan hoeveel belasting er betaald moet worden zónder ziektekostenaftrek. (even vinkje bij specifieke zorgkosten weghalen en kijken in het overzicht) Daarna vinkje terugplaatsen en kijken hoeveel belasting er betaald moet worden mét ziektekostenaftrek. Het verschil tussen deze twee bedragen is de teruggave volgens de TSZ-regeling!
fisbel