Voordelen uitruil reiskosten?

Ik werk in de zorg en reis enkel 18 km naar mijn werk. Ik weet niet goed wat nu voordeliger is. Reiskostenvergoeding van 0,19 ct per km en dan gekort worden op bijv vakantietoeslag of eindejaarsuitkering bruto. Óf geen gebruik maken van deze uitruil, dus minder reiskostenvergoeding maar wel alle toeslagen in de volle bedragen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
20.3K
ronron1212
6 jaar geleden
Hoezo korting wat heeft dat met je uitruil te maken?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als ik ervoor kies om 0,19 ct per km te krijgen van mijn werkgever, wordt er een deel van de bruto-toeslag van bijv vakantietoeslag of eindejaarsuitkering ingehouden. Ik vraag me af wat voordeliger is. Netto meer reiskostenvergoeding of gekort worden op de toeslagen die ik ontvang door het jaar heen.
paulus811
6 jaar geleden
Rare regeling. Waarom zou je gekort moeten worden op vakantietoeslag als je een reiskostenvergoeding ontvangt? Maar mocht dat werkelijk zo zijn, dan is de vraag alleen te beantwoorden als je de bedragen noemt die worden ingehouden. Nu is dat alleen maar gissen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat een vreemde regeling;staat dit zo in de CAO?
Hoe dan ook,om te weten wat voordeliger is zouden wij eerst moeten weten hoe vaak je reist, wat de hoogte van je vakantiegeld en eindejaarsuitkering is en hoeveel je gekort wordt, maar dat kun je zelf ook berekenen lijkt me. Vakantiegeld en eindejaarsuitkering krijg je 1 x per jaar. Bereken hoeveel je reiskostenvergoeding per jaar is en zet dat af tegen de korting op de andere uitkeringen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hier staat meer uitleg, maar ik vroeg me af wat nu meer geld oplevert voor mij, de werknemer dus. Ik dacht, misschien is er iemand hier die hier ervaring mee heeft bij zijn werkgever. https://financieel.infonu.nl/belasting/46094-belastingvoordeel-reiskosten-woon-werkverkeer.html
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dit is niet legaal. Reiskosten krijg je omdat je er recht op hebt of als het je gegund wordt conform de wettelijke regels. Max 019 de km of een vergoeding vast op basis van openbaar vervoer. Dit is onbelast / er was wel sprake van om het te belasten voorstel groen links en D66 in een vorig kabinet \dus het mag geen onbelast loon ( emolument worden ) worden. Vakantie geld staat vast en daar pakt de fiscus graag z'n deel van . Dus dat mag of kan niet. Einde jaars uitkeringen ja dat kan daar zijn geen verplichtingen voor ja wel de daarvoor bekende inhoudingen en minimale vrijstellingen . Waarom mag het niet vakantie geld is een wettelijke regeling die niet gekort mag worden behalve bij loonbeslag of bij inhouding voorschotten .
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Okay bedankt. In bovenstaande link die ik gedeeld heb, komt het op mij over als dat dit gewoon legaal is en bij meerdere werkgevers zo gedaan wordt. Daar lees je het verhaal van uitruil en korten op bruto toeslagen.
paulus811
6 jaar geleden
Het antwoord staat in feite in de link hierboven, maar dan nog moet je zelf rekenen om te bepalen of het voordelig is. Dat hangt onder andere af van de reiskostenvergoeding die je zou krijgen als je niet voor deze uitruil kiest, dus waarschijnlijk die obv OV. De 1780 euro per jaar is netto die in mindering wordt gebracht op de eindejaarsuitkering. Over die 1780 betaal je dus geen loonheffing etc, dus in z'n algemeenheid zou dat een voordeel opleveren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dankjewel!

Antwoorden (1)

In het algemeen gesproken is uitruil altijd voordelig. (NB: van de vakantietoeslag moet men afblijven; als die niet hoger is dan 8% van het brutosalaris valt daar niks mee uit te ruilen).

Uitruil met bijv. de eindejaarsuitkering is altijd voordelig (als die eindejaarsuitkering niet meetelt voor de vakantietoealag en dat doet hij meestal niet). Waarom? Omdat een eindejaarsuitkering brutoloon is, waarop loonheffing wordt ingehouden. Een reiskostenvergoeding tot eur 0.19/km is nettoloon. Daar gaat dus niets meer af.

Is er dan helemaal geen nadeel aan uitruil? Ja, een kleintje. Als je werkloos wordt, is de uitkering een fractie lager omdat een eindejaarsuitkering wel loon is en een reiskostenvergoeding tot eur 0.19/km niet. Hetzelfde geldt voor het pensioen. Maar die impact is m.i. verwaarloosbaar bij de hoogte van bedragen van dit soort uitruilregelingen.
Computoon
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dankjewel, daar kan ik wel iets mee. Zal 's kijken of ik dit kan wijzigen bij mijn werkgever (op dit moment maak ik geen gebruik van uitruil), maar volgens mij kan dit maar eens per kalenderjaar.