Huis kopen in 2017 kopen, maar in 2018 betalen. Hoe is dit te regelen?

Wij staan aan de vooravond om het huis van mijn ouders te kopen (per 1 december). Dit doen we juist nu gezien we vanaf 10 december willen starten met de verbouwing en daarnaast het feit dat ik per 1 januari waarschijnlijk nieuw werk krijg met een proeftijd en dus op dat moment geen hypotheek. Nu hebben mijn ouders geheel geen belang bij het geld op de peildatum van 1 januari 2018 gezien het in box 3 valt (zij gaan zelf later in het jaar 2018 kopen en tussentijds huren). Het is natuurlijk zonde om de vermogensbelasting over dit geld te betalen.

Is het op de één of andere manier mogelijk om het huis per 1-12-17 op naam te krijgen en de betaling per 5-1-2018 te laten geschieden?

Alvast bedankt voor de reacties.

gr. TM

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.4K
paulus811
6 jaar geleden
Ik zou me door een notaris laten adviseren, maar wel zorgen dat de hypotheek alvast geregeld is. Grote kans dat als de bank lucht krijgt van je baan per 1 jan. dat ze geen lening verstrekken.
tinus1969
6 jaar geleden
Nee, dat kan niet. Hoe je het ook wendt of keert, dat geld van jouw huis is 'ergens'; bij jou of bij je ouders, en degenen die het bezit, moet daar op 1-1-18 over betalen.
Gezien de korte deadline zou ik GEEN pogingen tot slimme acties ondernemen aangezien die alleen maar vertragend werken.
paulus811
6 jaar geleden
Tinus1969, waarom zou dat geld niet bij de hypotheekverstrekker kunnen staan? Ik ben geen notaris, maar het eigendom van onroerend goed staat min of meer los van de schuld die erop rust.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Normaal gesproken zal bij de overdracht de woning ook betaald moeten worden. Daar is de hypotheek voor. Die is aan jullie gekoppeld.
Dat geld zal beschikbaar zijn per 1 december en ergens heen moeten. Als je ouders nog een hypotheek op dat huis hebben, kan die natuurlijk afgelost worden. Voor het restant zie ik geen alternatief dan op gaan geven. Ben het met Tinus1969 eens dat het geld 'ergens' moet zijn.
Zie ook niet waarom het geld bij de hypotheekverstrekker zou kunnen staan. Dat zou, naar mijn idee, betekenen dat de hypotheek pas in 2018 daadwerkelijk ingaat.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hallo mensen, hartelijk dank alvast voor de reacties.
Misschien moet ik mijn vraag toch nog even iets concreter maken. Het gaat er eigenlijk om of de betaling van het huis (hypotheekakte) en de overdracht (akte van levering) onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Indien deze wel los van elkaar gezien kunnen worden zou ik het huis per 1 december op naam kunnen krijgen en de hypotheekakte en dus de betaling per 1 februari laten verlopen.
Ik weet dat zoiets normaliter met een koper waar je geen band mee hebt nooit zult doen. Dat is hier natuurlijk niet de situatie.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De notaris lijkt me de aangewezen persoon om deze vraag te stellen. Ik zie met de belastingaangifte nog wel wat praktische vragen: jullie hebben straks bij de aangifte 2017 wel een woning, maar met hypotheek € 0,00. Die zou dan pas ontstaan in 2018. Ben ook benieuwd hoe de belastingdienst daar op reageert. Immers: op moment van koop was die (kennelijk / voor de buitenwereld) niet nodig. Voor je ouders geldt mogelijk het omgekeerde: wel een hypotheek, maar geen woning waar die betrekking op heeft.
tinus1969
6 jaar geleden
@Paulus811, zie reactie van @fisbel op @carsrac:
'als het kind op 1 december 2017 een schuld heeft bij de ouders, hebben de ouders een vordering op het kind. Een vordering moet als Box vermogen in de aangifte worden opgenomen.'
paulus811
6 jaar geleden
Ik zou het huis in dit geval niet per 1 dec kopen, maar wel alvast met de verbouwing beginnen. Omdat het huis van haar ouders is, moet daar toch een mouw aan te passen zijn. Je kunt de hypotheek etc in dec regelen en deze plus de overdracht in januari laten plaatsvinden bij de notaris. Lijkt mij nog steeds geen enkel probleem. Wat ik niet goed begrijp is waarom het huis perse op 1-12 overgedragen moet zijn.
eshynl
6 jaar geleden
@paulus811
Waarschijnlijk om de verantwoordelijkheid weg te nemen bij de ouders. Als er een verkeerde muur wordt weggehaald, en het huis wordt onbewoonbaar, dan kan de koper (in dit geval kind + 'koude' kant) bij de overdracht aangeven dat het huis niet in de juiste staat is, en de verkoop annuleren.
Het is altijd zaak om dit soort situaties te vermijden, of het nu bekenden zijn of niet. Het gaat om de duurste aankoop van je leven. Ik denk dat de hypotheekverstrekker niet zit te wachten om een hypotheek voor de 'aankoop van een woning' te verstrekken aan iemand die feitelijk al een woning bezit. Zeker weten doe ik het niet, dus ik zou het gewoon navragen bij de hypotheekverstrekker. Die verdient genoeg aan je, dus mag je ze gerust elke vraag stellen waar je mee zit. Overigens wordt bij de overdracht wel eerst het huis overgedragen, en daarna pas de hypotheek verstrekt (omdat je anders immers geen onderpand hebt). In deze situatie gebeurt hetzelfde, maar met een langere tussenpose. Vraag het dus na aan de persoon die er over gaat, en nog belangrijker: zorg dat je het antwoord zwart op wit hebt!
tinus1969
6 jaar geleden
@Paulus811; @TMA krijgt ook een nieuwe baan, met proeftijd etc. dus na 1 december minder makkelijk een hypotheek. Daarom raad ik ook dringend af om truuks uit te halen, omdat overdracht op 1 december het belangrijkste is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wederom hartelijk dank voor de reacties. We gaan de vraag bij de notaris voorleggen om een bindend antwoord te verkrijgen. uitgangspunt is zo min mogelijk belasting afdragen Zelf zit ik met de helft van de aankoopsom boven het belastingvrije deel en wil dus graag voor 1 januari de woning kopen, mijn ouders juist andersom en daar drukt het nog zwaarder door. In dat opzicht is het voor de gehele familie beter na 1 januari te kopen (na mijn proeftijd) Qua hypotheek verkrijgen zal het meevallen (aanname) gezien er een groot deel EV ingebracht wordt. Nadeel is dat ik dan feitelijk het huis van december aan het verbouwen ben. Daarom dus graag 1 december overdracht en in 2018 de hypotheek/betaling.

Antwoorden (1)

Als ik het goed begrijp, wil de vraagsteller op 1-12-2017 het huis op zijn naam hebben staan, maar pas in 2018 betalen.

Nu ben ik geen jurist of een notaris, maar ik geen bezwaren. Alleen voordelen.

Ik stel mij voor dat de ouders geen probleem hebben.

En dit lijkt erg op een normale situatie. Je koopt een huis, maar je kunt het niet geheel betalen, dus je sluit een lening af en gaat deze lening afbetalen. Nu is de lening niet bij de bank, maar bij de ouders.

Op 1-12-2017 heeft het kind een grote schuld bij de ouders voor het huis, maar het huis is wel zijn eigendom. En een afbetalingregeling bij de ouders. Om het helemaal fisicaal correct te maken, dient wel een reeele rente betaald worden. Het gaat om een overgangshypotheek met een kort looptijd. En je lost niets af. Want dat wil je niet of dat kun je niet.

Dus vraag een offerte aan voor een overgangshypotheek aan bewaar deze offerte en betaal deze rente aan de ouders. Wel dient er langs de notaris gegaan worden en deze kan ook een advies geven en de juiste papieren en de juiste contracten opstellen, zodat je niet belasting ontduikt, maar zo min mogelijk belasting betaald.

De kosten van notaris en de rente zijn aftrekbaar van de belasting. Ook kan de notaris helpen om de belastingaangifte in te vullen, want een huis kopen of verkopen, dat doen de normale huizenbezitter niet elk jaar en de notaris heeft er iets meer ervaring mee.

Ook de belastingdienst wil je hier ook bij helpen, want een verkeerd ingevulde aangifte levert veel meer werk op. En zij hebben er alle belang bij dat het binnen de regels van de zeer ingewikkelde belastingwet gaat. Deze wet verandert jaarlijks op het gebied van eigen huis, op dit moment omdat de politiek langzaam naar een andere situatie wil op gebied van hypotheekaftrek.

Let op dat je hypotheekakte pas in 2018 tekent dus verkoop opwaarde dat de financiering rond komt.

Bij de nieuwe baan hebt je alleen intentie klaring nodig dat ze na de proeftijd een vast contract aanbieden. Als toch gekozen wordt voor een hypotheek via de bank.

Je kunt ook tijdelijk het huis huren. Dan heb je ook rechten en kun je al met de verbouwing starten is en staat het huis niet meer op de naam van de ouders.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
fisbel
6 jaar geleden
Dit antwoord rammelt echt aan alle kanten. Het advies kan zo de prullenbak in, want als het kind op 1 december 2017 een schuld heeft bij de ouders, hebben de ouders een vordering op het kind. Een vordering moet als Box vermogen in de aangifte worden opgenomen.
En het is juist de bedoeling om Box 3 belasting te voorkomen! Als tweede wil ik noemen dat de kosten voor de notaris NIET aftrekbaar zijn als het kosten voor levering betreft (opstellen van contract) Advies aan TMA is: ga naar en hypotheekadviseur, financieel adviseur en / of belastingconsulent.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inderdaad dit antwoord rammelt, maar het is wel tot nu toe het enigste antwoord. Hierbij de uitnodiging om zelf met een antwoord te komen.
Ik heb tot nu toe alleen, maar reacties langs zien komen, dat het onmogelijk is.
tinus1969
6 jaar geleden
@carsrac, het antwoord rammelt, omdat @TMA iets wil wat onmogelijk lijkt te zijn.