Ik wil me bij mijn opa en oma inschrijven, heeft dat financieel gevolgen?

Ik studeer in Zwolle, werk in Zwolle, en sport in Zwolle. Kortom, ik heb eigenlijk alles in Zwolle. Nu ik voor stage ook nog 40 minuten moet reizen vanuit Zwolle i.p.v. één uur en 40 minuten vanuit een ander dorp, is het makkelijker voor mij om voor een half jaar (en misschien langer) bij mijn opa en oma in te trekken.
Ik sta nu ingeschreven bij mijn ouders en er word maandelijks een bedrag overgemaakt naar mijn opa en oma voor de kosten. Ik krijg sinds een paar maanden studiefinanciering, basisbeurs voor thuiswonenden, van €82,30.
Graag wil ik mij inschrijven bij mijn opa en oma zodat ik de beurs voor uitwonenden krijg. Dat is een bedrag van €268,59. Ik zou dit willen gebruiken om te sparen.

Maarr.. heeft dit financieel gevolgen voor mijn opa en oma? Ik weet namelijk niet helemaal hoe het zit met de belasting en of die hoger word wanneer er drie personen in een huishouden zitten i.p.v. twee.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
6.7K

Het beste antwoord

De inschrijving bij opa en oma heeft geen gevolgen voor hun belastingen. Ook niet voor de gemeentelijke belastingen. En ook niet voor eventuele toeslagen voor hen of voor jou.

Er zijn 2 uitzonderingen:
1. Voor een evtl. huurtoeslag opa / oma ben jij medebewoner. Jouw inkomen telt voor elke euro mee. Waardoor hun huurtoeslag minder kan worden.

2. Als opa en oma (aanvullende) bijstand hebben worden zij op de bijstandsuitkering gekort. Als zij gewoon AOW hebben en evtl. aanvullend pensioen zal er geen sprake zijn van bijstand.
fisbel