Hoe wordt een belastingvrije gratificatie op je jaaropgave vermeld?

Stel je krijgt een belastingvrije gratificatie van 8.000 ivm 25 jarig dienstverband en je normale loon (incl vak. geld) is 90.000. Staat die gratificatie dan apart op de jaaropgave naast het loon van 90.000, of staat er een totaal van 98.000 loon? Als dat laatste waar is, kan je alsnog afdragen bij de aangifte.

Of betaalt de werkgever alle lasten, maar komen ook die op de jaaropgave?

paulus811
13 jaar geleden
7.1K

Het beste antwoord

Deze staat NIET op de jaaropgave vermeld onder het belastbaar inkomen. (wel even controleren natuurlijk op je jaaropgave)
Net als bv uitbetaalde kosten vergoedingen als de km vergoeding van 19 cent per zakelijke km.
Ook de werkgever hoeft over dit bedrag GEEN lasten af te dragen.

De uitkering kan maximaal 1 maandsalaris zijn waarbij slechts vaste inkomens bestanddelen mee tellen bij de berekening van het maandinkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
Reinier, dank voor je (goede lijkt het) antwoord. Betekent dit dat de gratificatie er helemaal niet op staat of wordt deze apart vermeld op de jaaropgave? De km's staan er inderdaad ook niet op, dus ik begrijp de link die je legt met de gratificatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan dat niet zeggen. hangt van de werkgever af hoe die het vermeld. (Ga er straks ook bij mijn jaaropgave naar kijken...heb er ook 1 gehad dit jaar)
Vooralsnog blijkt uit mijn loonstroken dat is ie uitbetaald via de salaris administratie en is wel op de loonstrook van de maand, maar NIET in de cumulatieven is gezet. Verwacht derhalve dat ie niet in de jaaropgave zal verschijnen omdat belastingvrije (reis) kosten ook niet cumulatief vermeld worden..
paulus811
13 jaar geleden
Waarom geeft iemand een min op dit antwoord? Wees dan zo sportief om te zeggen wat er fout aan is.
paulus811
13 jaar geleden
Thanks voor dit correcte (heb ik inmiddels ook uit andere bronnen begrepen) antwoord!

Andere antwoorden (3)

Je werkgever betaald zo en zo al de lasten omdat er ten alletijde loonbelasting over moet worden betaald.
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/loonheffingen/lb22_vormen_van_loon/lb22_vormen_van_loon-20.html#P205_22454 Onjuist informatie, zie mijn link.
Daarnaast betaald niet de werkgever maar de werknemer de loonbelasting....de werkgever is slechts het "inningskantoor" in deze...houd in bij de werknemer en betaalt door aan de fiscus.
ronron1212
13 jaar geleden
In het geval van een belastingvrije gratificatie betaald de werkgever die. Ander is hij niet vrij. Daarom heet dat ding ook zo de werkgever bruteert en betaald
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je de link niet gelezen?
Sommige zaken worden (nog) niet belast in nederland en dus hoeft er niemand belasting te betalen over die "gift". Werkgever niet en werknemer niet derhalve.
Op de jaaropgave staat je belastbaar inkomen.
Dit valt niet onder belastbaar inkomen dus is niet vermeld
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo'n gratificatie komt niet voor op de jaaropgave. de gratificatie staat wel vermeld op je maandspecificatie, hier kun je ook zien dat er geen belasting op wordt ingehouden (of er staat een hogere gratificatie vermeld en dan vind je in de netto kolom de uitgekeerde vergoeding terug).
e.e.a. kan verschillen van werkgever tot werkgever.