is het fiscaal handig als ik naast mijn eenmanszaak een ltd open?

ik heb een eensmanszaak, wil graag een ltd oprichten in nl. Dan wil ik 6 maanden factureren van mijn eenmanszaak, 6 maanden van mijn ltd. Dan heb ik maar 28.000 euro inkomen per onderneming. Dan hoef ik heel weinig belasting te betalen. Want ik factureer ook als eenmanszaak eerste 6 maanden aan mijn ltd dat ik consulting advies krijg, en dan weer andersom. Is dit slim?? Een ltd is net als een bv.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat zou ik maar niet doen. De fiscus kan stellen dat inkomsten uit je eenmanszaak aan die onderneming toegerekend moeten worden. Een en ander wordt zakelijk bekeken. Je loopt ook gevaar dat je qua uren in de eenmanszaak niet boven 1225 uur per jaar uitkomt. Je mist dan de ondernemersaftrekken (ca. € 10.000 in de eerste jaren) en de MKB-winstvrijstelling van 14 %. Een ltd. wordt door de fiscus kritisch bekeken. Deze vennootschap valt onder de vennootschapsbelasting. Minimaal tarief is 20 %. Haal je uit de Ltd. de netto-winst eruit, dan wordt deze belast in de inkomstenbelasting in box 2 tegen 25 %. Bovendien kan de fiscus stellen dat je als directeur/aandeelhouder in de ltd. een fictief loon geniet, belast met loonheffing.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100