Wordt overwerk zwaarder belast of niet?

Stel je zit met je loon in schijf 2 (42procent) , worden overuren dan zwaarder belast dan 42 procent? Ik hoor van vrienden en collega's van wel, en op internet lees ik verschillende verhalen.
Kan iemand mij dit in jip en janneke taal uitleggen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Door de uitbetaling van overwerk en bijvoorbeeld een bonus kun je door de schijf heen 'schieten'. Om te voorkomen dat je moet bijbetalen, wordt er meestal een hoger tarief toegepast. Op de aangifte gaan alle looninkomsten op 1 hoop als 'loon'.

In eerste instantie lijkt dat zo, maar uiteindelijk is dat niet het geval. Onbegrip over de berekening heeft helaas tot allerlei spookverhalen geleid zoals het veelgehoorde "je moet nooit vakantie-uren laten uitbetalen, want daar houdt je niets van over omdat je extra belasting moet betalen". Overwerk, vakantiegeld, uitbetaalde verlofuren, bonussen enzovoorts worden door het Nederlandse belastingstelsel en de Belastingdienst op precies dezelfde manier belast als je gewone salaris. Het wordt allemaal bij elkaar opgeteld als inkomen en daarover betaal je belasting. Dat kun je ook zien in je belastingaangifte. Werkgevers houden bij de inhouding van loonbelasting op je gewone salaris rekening met een aantal belastingvoordelen. Bij extra betalingen doen ze dat niet, waardoor ze daarover meer Belasting inhouden en afdragen aan de Belastingdienst. Als je uiteindelijk aangifte doet, wordt dat in de aangifte allemaal netjes uitgerekend specifiek voor jouw situatie en krijg je eventueel teveel ingehouden belasting netjes terug. Als je met je loon in de 42 procent schaal zit, dan betaal je uiteindelijk over elke extra euro die je krijgt 42% belasting (totdat het zoveel wordt dat je in de 52 procent schaal komt natuurlijk). Het maakt niet uit of die extra euro komt door een extra uur werk, opslag, bonus of overwerkvergoeding.

Alle 'looninkomsten'naast het reguliere loon wordt belast via bijzonder tarief.Dat gebeurt bij overwerk, vakantie-en dertiende maand inkomsten. Dat is een gegeven. Doe daar niet moeilijk over. Aan het einde van het jaar is het mogelijk om via een aangifte eventueel teveel betaalde loonheffing terug te krijgen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100