Mogen mijn ouders €14.000 aan mijn man lenen voor zijn studieschuld en mag mijn man dit geld binnen 2 jaar weer teruggeven zonder gedoe?

Beetje vreemde vraag dit denk ik maar goed.

Mijn ouders willen dus €14.000 betalen aan de studieschuld van mijn man zodat wij een hypotheek kunnen krijgen. Als mijn man binnen 2 jaar zijn diploma haalt krijgt hij dit betaalde geld terug. (Hij heeft namelijk een schuld open staan doordat hij een prestatiebeurs heeft ontvangen)

Dus als hij dat diploma heeft kunnen wij zonder pardon die €14.000 weer aan mijn ouders terug geven.

Mag dit? Of gaat de belastingdienst dan zeiken?

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh ja, de hypotheekverstrekker is op de hoogte van de studieschuld, deze hebben we eerlijk opgegeven i.v.m. de Nationale Hypotheek Garantie. Dus vandaar dat deze word mee gerekend.

En die €14.000 is dus eigenlijk een soort van lening, alleen zonder dat de bank dat weet, zij denken dat het een gift is om de studieschuld te verlagen. Maar de hele schuld vervalt dus als het diploma behaald is.

Toegevoegd na 9 uur:
De reden dat we die €14.000 willen lenen is doordat ik problemen heb gekregen met mijn werkgeversverklaring. Ik heb nog geen vast dienstverband en ben net verkocht met mijn hele afdeling aan een ander bedrijf.

Nu is de bank bang dat ik ontslagen word, en ze willen dat onze studieschuld met €14.000 naar beneden gaat, anders krijgen we geen hypotheek. Daarom deze kromme constructie.

10 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom die 14.000 niet opnemen als hypothecaire lening en onder de zelfde voorwaarden als de hypotheek. De rente die je daarover betaald krijg je terug van de belastingdienst endat gebruiken als extra aflossing.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn nogal wat problemen, die als het aan mij lag een enorme drempel zouden opwerpen om met mijn geld u een lening te verstrekken. De constructies die zijn aangedragen zullen door de belastingdienst en de hypotheeknemer (de bank neemt hypotheek op het huis) niet zo maar geaccepteerd worden. Kortom het is het ene gat dichten met het andere en daarbij is maar een verliezer. Degene die het geld ter beschikking stelt. Niet aan beginnen zou ik zeggen tegen moeders. Deze week iets vernomen van een mevrouw (een moeder) die € 100,000,== aan haar zoon leende. Die zou in zaken gaan of iets dergelijks.. Zij zou het geld spoedig terug krijgen.
Moeder neemt dus een hypotheek op haar bijna afgeloste huis en leent haar zoon het geld. De hypotheekrente is dus voor moeder niet aftrekbaar, omdat de hypothecaire lening niet ten goede van de eigen woning(van moeder) komt. Maar ja...
Immers zij had het toch goed. En haar tweede man (van de eerste was zij weduwe) had een goed inkomen. Helaas kwam de zoon te overlijden zonder iets te hebben geregeld en tot overmaat van ramp kwam ook de tweede man te overlijden. Wat nu. geen geld om de hypotheek af te lossen. een slechte tijd om het huis te verkopen. Geen overwaarde. Misschien kiet spelen. Maar dan zit je daar met je aow/ klein pensioen eerste man(of misschien niet) en van de tweede man geen pensioen. Geen huis. Leuk hoor om je zoon te helpen. Doe dit je moeder dus niet aan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een algemene reactie wil ik nog wel kwijt. Ik zou mijn dochter nooit op deze wijze tegemoet zijn gekomen. Er kleven veel financiele risico's aan. Schoonzoon kan een ander liefje vinden, de brui geven aan zijn studie of wat anders dan ook. Dan zitten mijn dochter en ikzelf met de gebakken peren. Maar goed dat niet de belastingdienst, maar juist banken zo "zeikerig" zijn! Veel voorspoed en geluk wens ik jullie beiden!

Het beste antwoord

De geldgever en geldnemer moeten een overeenkomst opstellen en ondertekenen. De geldgever neemt dit op als beztitting in box 3 (vordering) en de geldnemer als schuld in box 3. De belastingdienst kan altijd vragen stellen en dat is niet te voorkomen. Maar wat schiet je met deze constructie op? Of je nu een studieschuld hebt of een schuld wegens een lening? Dat is voor een hypotheekverstrekker toch hetzelfde?
Een lening moet worden afgelost en als dat 2 jaar lang niet gebeurd, kan de Belastingdienst deze constructie als onderhandse schenking aanmerken! Bezint eer ge begint, zou ik willen zeggen! mvg Peter D.

Toegevoegd na 1 uur:
Wat je wel zou kunnen overwegen is om een zgn. particuliere lening afsluiten , waarbij de rente die je overeenkomt, onder voorwaarde als eigenwoningrente aftrekbaar is, Je moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo ben je verplicht om bepaalde gegevens van de lening aan de inspecteur te verstrekken, zoals het bedrag van de schuld, het aflossingsplan, de rente (moet wel een marktconforme rente zijn) en het BSN van degene uit je familie, die aan jou de lening verstrekt.

Toegevoegd na 1 uur:
Tot slot. Als je geinteresseerd bent, zoek maar eens op " art. 3.119g Wet IB 2001" .Verder: In artikel 17b van de uitvoeringsregeling IB kun je lezen aan welke voorwaarden je moet voldoen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Lenen bij een geldverstrekker kan niet, zie de uitbreiding van mijn vraag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tja, dan zou een borgstelling nog kunnen door de borg voor het bedrag van de studieschuld. Anders houd het op! Succes!
Antoni
10 jaar geleden
Peter1963, waarom zet je niet gewoon een link van www.wetten.nl naar de wet die je aanraadt, bij je antwoord? Lijkt mij veel handiger voor de vraagsteller.
Antoni
10 jaar geleden
Deze dus: http://wetten.overheid.nl/BWBR0011353/Hoofdstuk3/Afdeling36/Artikel3119g/geldigheidsdatum_30-08-2013 http://wetten.overheid.nl/BWBR0012031/geldigheidsdatum_30-08-2013#Hoofdstuk3_Artikel17b
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni, zit wat in! Zal er om denken de volgende keer!
Antoni
10 jaar geleden
Dat opzoeken ging uiteindelijk moeilijker dan ik verwachtte -het kostte me dertien minuten!-, dus zo "gewoon" is het er bij zetten misschien toch niet, haha.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tja, Antoni, das best snel hoor, in 13 minuten! Maar ik "pas" verder ten aanzien van de hoofdvraag. Ik vraag me af of de vraagsteller nog weet waar het over gaat, haha. Niet lenen, wel lenen, een gift, teruggeschonken rente....Pffff.
Antoni
10 jaar geleden
Nu vraag ik me nog wel af, wat NTFR in je bron betekent. Is dat "Nederlands Tijdschrift voor Fiscaal Recht"?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Antoni, dat klopt idd!
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik heb vaag het vermoeden dat de vraagsteller nog prima weet waar de vraag over gaat ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@vraagsteller: waar de vraag over gaat wel, maar de keuze uit de gegeven antwoorden begint langzamerhand een luxeprobleem te worden, haha! Sterkte!
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik geloof dat het me toch gelukt is een antwoord te vinden. Die €15.000 kan vermoedelijk over een maand al terug, ik heb maar eens gebeld met de belastingtelefoon, situatie uitgelegd, ik kan het gewoon terug storten.

Andere antwoorden (2)

Dat ligt aan de situatie. Zoals ik het begrijp gaat het hier over schenken, daar moet mogelijk schenkbelasting over betaald worden. Op de site van de belastingdienst heb ik het nagekeken volgens bovenstaand verhaal. Mijn vermoeden is dat je hierover geen belasting hoeft te betalen. Natuurlijk kan het nooit kwaad om het zelf uit te rekenen: http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/schenkbelasting/

Toegevoegd na 3 minuten:
Op de vraag of je man dit binnen 2 jaar mag terugeven zonder gedoe vind ik het moeilijk een antwoord op te geven. Mijn vermoeden is van niet, maar de spelregels zijn onderhevig aan veranderingen; de rede dat ik geen harde ja of nee durf te zeggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Nee, het is GEEN schenking, de bank denkt van wel, maar het geld moet terug naar mijn ouders, het is dus een lening.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik was al bezig met het antwoord voordat ik uw toevoeging zag. Mijn excuus.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
:-) geeft niet, ik weet het zelf ook niet zeker, het is weer zo'n rare constructie natuurlijk. Niets kan ooit normaal bij ons haha. Vandaar dat ik het hier maar eens vraag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als hij zijn diploma niet haalt is het dus een schenking?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Of het wordt een heel langdurige lening....
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Nou als hij zijn diploma niet haalt, vallen er dooien en is er een erfenis te verdelen denk ik haha. Maar zonder dollen er gaat ook heel erg gespaard worden voor het geval dat ja. Stel dat er iets gebeurd waardoor het niet gaat (ongeval of ziekte) Maar luiheid of geen zin, is geen optie.
Hier is geen sprake van een schenking, maar van een lening c.q. vordering. Er mag sowieso geleend worden. De lening kan worden opgenomen in de belastingaangifte. Zal waarschijnlijk geen effect hebben op de aangifte. De vordering MOET door de geldgever worden aangegeven in de aangifte. En vermeerdert het vermogen Box 3 met € 14.000

Er moet volgens regelgeving een rentepercentage worden afgesproken. Het is aan te raden een schriftelijk document op te stellen waarin o.a. opgenomen de hoogte van de schuld, hoe er afgelost gaat worden en natuurlijk het rentepercentage. Geen enkel probleem dus de € 14000 te lenen.

Tip: bij een rentepercentage van bijvoorbeeld 5% is de rente op jaarbasis € 700. Dit bedrag valt binnen de schenkvrijstelling aan derden (ruim € 2000) en kan in een afzonderlijke geldhandeling teruggestort worden. (terugboeken)
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
de wijziging in box 3 van geldmiddelen van € 14.000 in een vordering met € 14.000 vermeerdert m.i. het eventueel belastbare vermogen in box 3 niet
fisbel
10 jaar geleden
Volkomen gelijk hajete. Als er € 14.000 van de rekening wordt gehaald en de vordering wordt keurig opgegeven blijft het belastbare vermogen in Box 3 natuurlijk gelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt als een zwerende vinger. Maar het uitlenen van geld verlaagt het fiscale vermogen niet, terwijl het eigen vermogen feitelijk wel daalt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Peter1963, de verschuiving/wijziging van liquiditeit (geldmiddelen) naar/in een al dan niet lang- of kortlopende vordering is niet van invloed op het bezit en het vermogen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is al een tijdje geleden, maar idd "vordering" aan "bank" .... Ik ben om:-)