Mag je inkomsten uit het buitenland hebben?

Stel, je hebt een huis in een ander land en verkoopt deze en stort het geld naar je Nederlandse rekening, of je krijgt om de zoveel tijd een inkomen. Is dat toegestaan, en zo ja, wat zal er gebeuren als je dit allemaal op je eigen Nederlandse rekening zou storten, vooral als het zou gaan om een hoog bedrag (bijvoorbeeld 50.000 euro)?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Op zich is er niets op tegen om inkomsten uit het buitenland te hebben, dat is volkomen legaal. Je krijgt bij inkomsten uit het buitenland wel te maken met de Belastingdienst. Wat precies de gevolgen zijn, hangt af van welk land het betreft, en of je in dat land al belasting over je inkomsten hebt betaald. Als dat niet het geval is, zal de Nederlandse Belastingdienst vaak alsnog aan de bel trekken (er vanuit gaande datje de inkomsten wel opgeeftnatuurlijk). Uitgangspunt is dus wel dat je niet dubbel bealst wordt. Zie onderstaande site van de Belastingdienst. Het beste kun je dus de concrete situatie aan hen voorleggen, dan hoor je precies wat de gevolgen zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
Het huis in het buitenland moet wel altijd gemeld zijn als bezit. Bij verkoop betaal je daar geen belasting over @JanJ2002 het zijn geen inkomsten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een huis in het buitenland moet als zodanig gemeld worden. Bovendien als je via dat huis inkomen genereert (bijv. huur) moet je die inkomsten aangeven in Nederland, als je naar Nederlandse maatstaven Binnenlands Belastingplichtig bent, Je bent dan over je wereldinkomen in Nederland belasting verschuldigd. Verkoop van het pand kan een vermogensvermeerdering ineens zijn en is als zodanig niet belast. Maar vormt wel onderdeel van vermogen waarover in box 3 aangifte moet worden gedaan. Ook maakt het niet uit of het geld gestort wordt op een binnenlandse bankrekening of een buitenlandse rekening. Je bent verplicht om aan te geven wat je inkomen en of je vermogen is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Duidelijk, bedankt!

Andere antwoorden (1)

Ja, je mag inkomsten uit het buitenland hebben. Het maakt niet uit of het een bedrag van 500 euro is of van 50.000 euro is, inkomsten moeten worden opgegeven. Jan noemt al dat het van de situatie afhangt in welk land deze belast moeten worden, maar je moet het hoe dan ook aangeven.

De verkoop van een buitenlandse woning, dat je noemt als voorbeeld, is echter geen inkomen maar vermogen. Het is het vertalen van het ene bezit (onroerend goed) in het andere (geld). Dat vermogen moet je, ook als het nog een woning is en geen geld, al opgeven in je belastingaangifte als vermogen. De manier waarop hangt af van de situatie.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
+ NickBoven