Een startende ondernemer krijgt van een investeerder een bedrag om zijn winkel in te richten. Hoe zit dit met de belasting?

Kan dit bedrag worden gestort op zijn zakelijke rekening?
En hoe zit het dan met de belasting? Is hierover belasting verschuldigd. Het is nodig om zijn zaak in te richten.
Het bedrag is afkomstig uit een ander land.

Wie kan ons hiermee verder helpen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Een investeerder leent geld dus is het een lening. komt op de balans bank aan lening.

Antwoorden (1)

Het woord 'krijg' kan meedere dingen betekenen. Als het een gift is zijn de normale regels van toepassing, en zal een bedrag aan schenkingsrecht betaald moeten worden. Bij een zakelijke lening (altijd even vastleggen in een contractje!) heeft dat qua belasting geen enkel gevolg. Het zijn geen inkomsten, en als je terugbetaalt mag je het ook niet aftrekken.
Of het op je rekening wordt gestort of contant betaald is voor de belasting niet relevant. Of je zou dingen moeten willen doen die zij niet mogen weten, maar daar kan ik je helaas niet in adviseren.