Mag je studiekosten aftrekken waarvoor je bij je werkgever een studieschuld opbouwt?

Naast mijn werk doe ik een studie op zaterdag waarvoor ik kosten (boeken, collegegeld) maak. Ik heb met mijn werkgever een overeenkomst dat ik de studiekosten kan opgeven en dat ik die bedragen ontvang op mijn bankrekening. De kosten gaan in een lening die ik in de toekomst zal aflossen. Ik bouw dus in feite een studieschuld op bij mijn werkgever. Nu is mijn vraag, kan ik deze kosten opgeven als scholingsuitgaven in mijn aangifte inkomstenbelasting? In mijn ogen is deze constructie te vergelijken met de situatie dat ik bij de bank bijvoorbeeld 10.000 leen en daar mijn studie van bekostig. Ik denk dus dat ik deze kosten wel mag opgeven in mijn aangifte. Ik weet het alleen niet helemaal zeker.

Mijn tweede vraag is meer uit nieuwsgierigheid. Hoe kan de belastingdienst zien dat iemand zijn kosten vergoed krijgt door de werkgever? Stel je voor mijn situatie, alleen dat dan mijn werkgever de kosten kwijtscheld. Zijn de scholingsuitgaven dan niet heel erg fraudegevoelig?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (1)

Het terug te betalen bedrag vormt in het jaar van terugbetaling een aftrekbare scholingsuitgave voor de inkomstenbelasting. Aftrekbaar dus. Zie de bron en lees onder: terugbetaling werknemer.
fisbel
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dus als ik het volgende goed lees: "De werknemer mag het terugbetaalde bedrag in het jaar van terugbetaling als scholingsuitgaven opnemen in zijn aangifte inkomstenbelasting." Mag ik de bedragen pas als ik de lening ga terugbetalen opnemen als kosten in mijn IB aangifte? Dus dit jaar niets...
fisbel
7 jaar geleden
Het tijdstip van betalen is leidend. Dus niet het moment dat de schuld ontstaat. Wat betreft uw tweede vraag:
De Belastingdienst gaat in principe uit van 'goed vertrouwen' Natuurlijk wordt daar misbruik van gemaakt. Dat heet dan fraude.