Wat houd niet-ontvankelijk in?

Ik heb van de Belastingdienst een (nieuwe) definitieve aanslag gekregen.
Waarin stond dat deze niet ontvankelijk is. (U heeft bezwaar gemaakt tegen de aanslag inkomstenbelasting / premie volksverzekeringen X, nummer XXXX . De inspecteur heeft het bezwaarschrift niet binnen de wettelijke termijn ontvangen. Hij verklaart het bezwaarschrift daarom niet-ontvankelijk. Dit betekent dat u niet in beroep kunt gaan tegen de beslissing die hierna volg) wat houd dit in

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

"We doen er niets mee omdat het te laat is ingediend."

Toegevoegd na 3 minuten:
In zo'n geval kun je nog een verzoek indienen om ambtshalve vermindering, mits niet later dan 5 jaar na het eind van het jaar waar de aanslag over ging. Zie de bron.
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
dank voor je antwoord, maar krijg ik dan wel het berekende bedrag terug of niet:
Want er staat verder:"Het bedrag van de aanslag is op nihil vastgesteld. Als gevolg hiervan is de aanslag verminderd met € X. De verrekening van de voorheffingen is in het bedrag van de vermindering verwerkt. Als er aanslagen zijn die u nog moet betalen, kan de Belastingdienst het te ontvangen bedrag met deze aanslagen verrekenen. Blijft er na verrekening nog een gedeelte van het te ontvangen bedrag over, dan wordt dat naar uw rekening overgemaakt.
Deze uitspraak op bezwaar is vastgesteld namens de inspecteur van uw belastingkantoor" Nu snap ik niet dat er in staat we doen er niks mee maar je krijgt wel x terug
Inekez1
7 jaar geleden
Als je geen bezwaarschrift had ingediend, was je aanslag ook vastgesteld op nihil en was het ook verrekend/verminderd. Als er na verrekening een bedrag overblijft dat je terug zou krijgen, dan krijg je dat dus terug. Je bezwaarschrift is niet in behandeling genomen. Ondertussen heeft de Belastingdienst wel een besluit genomen over je aanslag.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Helemaal top en bedankt!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Word dit overigens op de dagtekenin(van de brief) dan betaald of gaat hier tijd overheen?
Inekez1
7 jaar geleden
Mijn ervaring met btw-teruggaves is dat dat al op mijn rekening staat voordat ik een brief heb ontvangen. Of dat ook voor andere belastingen geldt weet ik niet.
fisbel
7 jaar geleden
Er moet iets in het antwoord van de Belastingdienst staan zoals: Ik zal uw bezwaar toch beoordelen. Ik merk het echter aan als een verzoek om ambtshalve herziening
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoe bedoel je?
Ik had destijds niks opgegeven (wist niet dat ik aanspraak kon maken) maar vroeg nu toch mijn loonheffing van destijds terug.
fisbel
7 jaar geleden
Uw vraag wordt als bezwaar c.q. ambtshalve verzoek behandeld.

Andere antwoorden (1)

Niet-ontvankelijk betekent dat het niet in behandeling kan worden genomen. In dit geval omdat je het te laat hebt ingediend.

De belastingdienst zal je bezwaarschrift niet behandelen en doen alsof het nooit ontvangen is.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat houd dan ook in dat het berekende niet terug word betaald
Inekez1
7 jaar geleden
De Belastingdienst heeft geheel buiten jouw bezwaarschrift om, zelf de aanslag vastgesteld op nihil en berekend dat jij geld terugkrijgt. Je krijgt het dus wel terug. Niet omdat je een bezwaarschrift hebt ingediend, maar omdat de Belastingdienst dat zelf zo heeft berekend.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank voor je uitleg!