Waar ligt belastingplicht bij de commissie die ik ontvang van hotels en autoverhuur bedrijven in Marokko?

Ik ontvang een commissie van hotels en autoverhuur bedrijf in Marokko omdat ik daar mijn klanten regelmatig heen stuur. De klanten betalen rechtstreeks met het Hotel en autoverhuur en ik krijg vervolgens van het Hotel en autoverhuur mijn commissie.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
SimonV
7 jaar geleden
Je geeft je commissie op bij je belastingaangifte. Of bedoel je dat niet?
tinus1969
7 jaar geleden
Het aardige is, dat je misschien kunt kiezen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waar is je onderneming gevestigd?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In de vraag staat "ik ontvang" en niet "mijn bedrijf ontvangt", dus ik ga uit een persoon woonde in Nederland de commissie uit Marokko ontvangt. Overigens je moet belasting betalen waar je woont of gevestigd bent. Er is overigens een zeer grote gat in wet over de vestiging van een bedrijf. Om die reden vestigen veel bedrijven zich met de meest gunstige belastingtarief. Het verhaal gaat "De top honderd bedrijven op basis van omzet wereldwijd zitten 90 procent in het land met de laagste belastingdruk. De overige 10 procent zijn alleen actief binnen een land en hebben geen keuze." maar ik weet niet of dat moet geloven of wil geloven.

Antwoorden (1)

Die moet je betalen in Nederland, je hebt dus een Nederlandse belastingplicht onder voorwaarde dat je die commisies ontvangt als zelfstandige arbeid. Dat volgt uit art. 15 vedrag met Marokko.
Dat is dus slechts anders indien je die inkomsten verwerft met een onderneming die op Marokko zelf is gevestigd (of alszijnde een vaste inrichting). Maar op het eerste gezicht lijken uw inkomsten daar niet onder te vallen, dus zijn die in Nederland belastbaar en niet in Marokko.

http://www.jongbloed-fiscaaljuristen.nl/emigratie/belastingverdragen/belastingverdragen/marokko/