Moet ik in Nederland belasting betalen?

Ik woon hier in NL en ga voor een contract van 5 jaar in Belgie werken(blijf wel in Amsterdam wonen). Nu wil ik weten wat voor belasting betaal ik hier wel/en wat niet. Verder heb ik een auto op NL kenteken (moet ik dat ook omzetten of niet)

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik had hier voor in NL alleen bijbaantjes (was nog aan het studeren)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K
criseyde
9 jaar geleden
waarom vraag je dit niet aan een belastingadviseur?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb a een afspraak staan (15/8) echter dacht ik misschien kan iemand me hier ook informatie geven die de belastingadviseur misschien niet zegt . Dan heb ik ook een idee wat ik van hem ga horen Vrijdag
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook belastingadviseurs kunnen onjuiste informatie verschaffen. Is mij al meerdere malen overkomen. Altijd handig om te peilen bij anderen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Rikkierik dat is ook de reden waarom ik deze vraag hier heb gesteld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat de belastingadviseur gaat vragen is. Heb je een eigen huis, heb je inkomsten uit vermogen, wat gaat je totale inkomsten worden, wat is je Nederlandse inkomen en wat je Belgische inkomen. Werk je in loondienst, voor de overheid, voor een onderwijsinstelling of iets dat daar aan gelijk staat. Ik hoop dat het een expert is in wonen in Nederland en werken in Belgie. In Amsterdam zijn er niet veel van, maar in de grensstreek Nederland België doen de belastingadviseurs niet anders.

Antwoorden (3)

Over het algemeen betaal je dan in België je belasting, maar ook in Nederland moet je aangifte doen. Voor details kun je het beste bellen naar de Belastingdienst want het hangt van veel factoren af, zoals wat voor aftrekposten je hebt, of je misschien nog belasting moet bij betalen in Nederland. Dit verschilt per individu dus je kunt je dan het beste door de Belastingdienst zelf laten inlichten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@WSWS hoe zit het met de wegenbelasting verschilt dat ook of is daar een normale regel voor?
fisbel
9 jaar geleden
@WSWS:
Het hangt van de omstandigheden af of iemandt belastingplichtig is in Nederland of niet. Bijvoorbeeld: is er een eigen woning / is er vermogen Box 3. Wel is het waarschijnlijk dat in het jaar dat iemandt in België begint te werken er in Nederland belastingteruggave mogelijk is. Hetzelfde geldt voor het jaar dat iemandt weer een baan in Nederland zou gaan krijgen. Vraagje voor de Belastingadviseur!
Vooropgezet. Je moet niets. Alles mag. Binnen de grenzen der rechtvaardige wetgeving. U schets een situatie dat u als Nederlander(se) hier te lande uw vaste woon- en verblijfplaats heeft en dat uw sociale leven zich in Nederland afspeelt.
Het feit dat u 5 jaar in het buitenland gaat werken laat onverlet, dat u in deze situatie binnenlands belastingplichtig bent voor uw wereldinkomen. U moet in Nederland aangifte doen en wellicht vragen om aftrek ter voorkoming van dubbele belasting of aftrek elders belast.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ItisILeClerc
9 jaar geleden
"Vooropgezet. Je moet niets. Alles mag." Ja, vertel dat maar aan de belastinginspecteur.
Het contract is voor 5 jaar en dan valt het niet onder de regelingen tijdelijk contract.
Dus u valt onder het werkland beginsel. Indien het een baan in het onderwijs betreft, dan is sprake van een uitzondering. Dan graag een nieuw vraag stellen, want dan wordt het antwoord anders.

U betaal in België belasting over uw inkomsten en valt ook onder Belgische sociale stelsel.

Vanwege de overgang van bijbaantjes zult u in het overgangsjaar ook de inkomsten uit de bijbaantjes op te geven. En waarschijnlijk ook iets met de studie kosten of het moet zijn dat u tijdens de studie de volledige periode studiefinanciering heeft gekregen.

Indien u een woont in een koophuis in Nederland dan heeft u recht op aftrek, maar deze wordt in uw geval niet automatisch verrekend. Als dit het geval is dan dient het uitgezocht te worden. Ook hierover ga ik nu even niet dieper over in.

Vooral het eerste jaar is het verstandig om samen met een belastingambtenaar uw aangifte samen in te vullen. Meld vooraf aan de afspraak dat het gaat om wonen in Nederland en werken in België voor 5 jaar.
Vooral de compensatie regels zijn gewikkeld.

Met uw auto hoeft u niets te doen, u mag het overzetten naar een Belgisch kenteken, maar dan maakt u de zaken alleen maar lastiger. Voor de inkomstenbelasting maakt het niets uit.
Over een auto betaal u alleen wegbelasting. En de Belgen zullen het wel spijtig vinden dat u wel gebruik maakt van de Belgische wegennet, maar niet in Belgie belasting betaald.

Zie het belastingverdrag Nederland en Belgie van 5 juni 2001 voor alle regels en zo.

Ook is het belangrijk dat u een beroep gaat doen op de compensatieregelingen, want deze worden niet automatisch toegepast.