Hoe krijg ik loonheffting terug?

Hallo,

ik ben 15 jaar en heb nu 2 maanden loonheffing betaald. ik heb op een paar websites gelezen dat je het hele bedrag terug mag vragen bij de belastingdienst. is dit waar? zoja, hoe doe ik dat dan? alvast bedankt voor jullie antwoorden

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K
Powergen
7 jaar geleden
Je kan meteen loonheffingskorting toepassen bij je werkgever. Dan hoef je dat niet alvast te betalen. Anders doe je straks in 2017 aangifte bij de belastingdienst (dit is een hele andere aangifte die je bij de politie doet ;)). Dan wordt er berekend of je teveel belasting hebt betaald (of te weinig...). Maar als ik jouw uitleg zo zie, krijg je dat gewoon terug.

Antwoorden (2)

Allereerst heb je recht op loonheffingskorting, en aangezien veel 15-jarigen niet veel verdienen, komt het er vaak op neer dat je op die leeftijd helemaal geen loonheffing betaalt. Als jouw werkgever de loonheffingskorting niet laat toepassen, kun je hem vragen die voortaan wél toe te laten passen.

Het volgende punt is het terugkrijgen van eventueel teveel betaalde belasting. Dit kan door je belastingaangifte in te vullen. Over 2016 moet je begin volgend jaar ( veelal voor 1 april) je aangifte doen. Als je wacht tot begin maart met het invullen, kun je gebruik maken van de vooringevulde aangifte zodat je de aangifte alleen hoeft te controleren op juistheid (aftrekposten zullen hoogstwaarschijnlijk niet van toepassing zijn op jouw leeftijd). Dit doe je via de site van de Belastingdienst. Je hebt er een DigiD voor nodig, dus als je die nog niet hebt, kun je die alvast aanvragen (en niet vergeten hem op tijd te activeren).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In januari of februari zul je van je werkgever een jaaropgaaf ontvangen. Begin 2017 kun je via de website of via een app van de Belastingdienst je belastingaangifte doen. Het programma berekent dan automatisch voor jou hoeveel je terugkrijgt.