Wat zou de hoogte van mijn vakantiegeld moeten zijn?

Dit zijn mijn netto maandbedragen:
1099,21 (feb)
1358,86
1633,15
671,8 (nov)

ik kreeg 666.5.. het totaal aan loon was dus 13739,05.

7 jaar geleden
Erna55
7 jaar geleden
Vakantiegeld is ten minste 8 procent van het loon. Sommige cao's bieden meer dan dit wettelijk minimum.
Erna55
7 jaar geleden
Op je salarisstrook staat het opgebouwde vakantiegeld.
SimonV
7 jaar geleden
Normaliter bouw je het vakantiegeld bouw je op tussen 1 juni van het ene jaar en 31 mei van het volgende jaar. Hoe zijn je inkomsten over deze periode?
tinus1969
7 jaar geleden
Netto maandbedragen zeggen niets; je moet kijken naar de BRUTO bedragen.
Rugtas24
7 jaar geleden
bedankt voor jullie reacties
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In het algemeen wordt van vakantiegeld meer belasting ingehouden dan op het week- of maandsalaris.
Ook daarom is het netto-vakantiegeld niet te vergelijken met het netto-loon over het totale vakantiegeldjaar.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@hajete: er wordt niet meer ingehouden, je hebt alleen je loonheffingskorting al op. Als je belastbaar inkomen niet hoger is als: € 19.922, wordt er een heffingskorting van € 2.242 toegepast op jaarbasis. Deze wordt verdeeld over het aantal periodes dat je per jaar verloond wordt (meestal 12 of 13).Hetgeen neerkomt bij een maandsalaris op 186.83 per maand. Over dingen als vakantiegeld, overwerk, 13e maand etc. is deze korting niet meer van toepassing omdat je hem al opgebruikt in de maandelijkse verloning. Ook als je 2 werkgevers hebt, kun je maar bij 1 de korting toepassen. Daardoor lijkt het misschien alsof je minder "overhoudt" bij de 2e werkgever, maar zou je alle uren tegen hetzelfde salaris bij 1 werkgever werken dan blijft je totale netto gelijk (mits je de heffingskorting volledig hebt gebruikt bij de 1e werkgever, en anders krijg je die na het indienen van IB alsnog).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Jet,
Als de algemene heffingskorting is toegepast/verbruikt en dus niet meer van invloed is op de loonheffing VT dan wordt er toch meer ingehouden?
Als je meer dan een inhoudingsplichtige/ werkgever hebt dan kun je de korting bij meerdere werkgevers laten toepassen.
Bij voorbeeld als je in het tweede halfjaar bent begonnen met werken. Daar is niets mis mee als er op jaarbasis maar niet te veel AHK wordt toegepast.

Antwoorden (1)

Niet te berekenen zo.

Vakantiegeld wordt te allen tijde berekend over het basis brutosalaris (wettelijk minstens 8%).

Eventueel -maar dat hangt van het bedrijf af- ook over overwerksalaris e.d.

Voor de goede orde: dat wil dus niet zeggen dat het vakantiegeld ook 8% van het nettosalaris is.

Verder hangt de hoogte af van het salaris in het "vakantiegeldjaar", bij veel bedrijven loopt dit vakantiegeldjaar van juni van het vorig jaar t/m mei van dit jaar.
Computoon