Vervalt de kwijtschelding van mijn moeder?

Mijn moeder woonde alleen en ontving de kwijtschelding van de gemeentebelastingen van Amsterdam.

Vervalt haar kwijtschelding door mijn verhuizing naar haar huurwoning? Ik heb het vermogen van EUR 10000, geen schulden en ik ben 44 jaar.
Mijn moeder en ik hebben geen gezamenlijk financieel huishouden. We delen alleen vaste lasten.

Dank

7 jaar geleden
1.7K
Wouter2011
7 jaar geleden
Dank Computoon en Marleen!
tinus1969
7 jaar geleden
@Wouter2011, wat is je inkomen? dat is het belangrijkste.
fisbel
7 jaar geleden
U kunt er vanuit gaan dat er voor moeder geen recht meer is op kwijtschelding. Moeder en zoon worden sowieso gezien als gezamenlijke huishouding. zie de antwoorden \. Houdt u in de gaten dat m.i.v. 1 januari 2018 mogelijk de wet wijzigt. Momenteel wordt een alleenstaande AOW-er met inwonend kind als alleenstaand gezien voor de AOW. In het kader van de Participatiewet 2015 is hier een wijziging. Een alleenstaande AOW-er wordt in deze situatie gekort naar een gehuwden AOW. Dat scheelt ruim € 300 minder AOW per maand. Omdat deze maatregel heftige protesten teweegbracht ('mantelzorgboete') is dit onderdeel van de Participatiewet uitgesteld tot 1 januari 2018. De politiek zal a.s. jaar een beslissing hierover nemen. https://www.anbo.nl/belangenbehartiging/inkomen/nieuws/mantelzorgboete-aow-vooralsnog-niet-geschrapt

Antwoorden (2)

De kans is groot dat zij die kwijtschelding kwijtraakt. M.i. wordt jullie situatie dan vergelijkbaar met "broers en zussen die vaste lasten delen."

"Gezamenlijk huishouden
Kwijtschelding vraagt u aan voor uw huishouden. Dus voor u, uw eventuele echtgenoot, en alle inwonende kinderen. De afdeling Belastingen ziet de volgende mensen als echtgenoten:

    mensen die getrouwd zijn
    mensen met een samenlevingscontract
    mensen met een geregistreerd partnerschap
    samenwonenden, waarbij sprake is van een gezamenlijk financieel huishouden.
    broers en zussen die vaste lasten delen

Zo lang de situatie vergelijkbaar is met die van een echtpaar, spreekt de afdeling Belastingen van een gezamenlijke huishouding, en telt het inkomen/vermogen van de partner(s) mee. Als verschillende personen binnen uw huishouden een belastingaanslag hebben ontvangen, moeten zij afzonderlijk kwijtschelding aanvragen."
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Aaargh wat ben jij snel.....ik was nog 1000 linkjes aan het lezen ;-)
Wouter2011
7 jaar geleden
n wikipedia heb ik het volgende gevonden: Familieleden in de eerste graad (met meerderjarig kind wonend in 1 huis) kunnen niet elkaars partner zijn, of met elkaar samenwonen, ofwel voeren geen gezamenlijk huishouden. https://nl.wikipedia.org/wiki/Gezamenlijke_huishouding
Computoon
7 jaar geleden
Fiscaal partner kun je wel zijn in deze situatie. Zie de site van de Belastingdienst: "Woont u samen met uw eigen kind of met 1 van uw ouders? Dan kunt u alleen maar fiscale partners zijn met deze persoon als u op 31 december van het jaar ervoor allebei 27 jaar of ouder was." Het fiscaal partnerschap is iets van de Inkomstenbelasting, niet van de gemeentelijke belastingen dus eigenlijk niet van belang voor de beantwoording van deze vraag.
Wouter2011
7 jaar geleden
Dank, Computoon. Ik vind het ook dat het bij de gemeentelijke belastingen niet over het fiscaal partnerschap gaat, maar over een vorm van het huishouden: het gezamenlijke huishouden of het niet gezamenlijke huishouden. Volgens Wikipedia kunnen een ouder en een meerderjarig kind geen gemeenschappelijk huishouden vormen...
Dus mijn moeder behoudt haar kwijtschelding en ik moet gemeentebelastingen voor mijzelf betalen. Begrijp ik het goed?
Computoon
7 jaar geleden
Ik ben bang van niet. In de voorbeelden die de Amsterdamse (!)bron noemt, gaat het om situaties waarin mensen die hetzelfde huis bewonen kosten met elkaar delen. Een van de voorbeelden die genoemd worden zijn de broer en zus die de vaste lasten delen. Dat is feitelijk wat jullie ook doen. Waar moeder eerst de gemeentelijke belastingen moest betalen, kan ze die nu met je delen. Daardoor hoeft de gemeente niet meer bij te springen in de vorm van een kwijtschelding.
Je mag dan geen fiscale partners zijn, je voert op die basis wel een gezamenlijk huishouden ,OF jouw bijdrage zijn inkomsten voor je moeder. Het hangt er van af wat voor soort inkomen ze heeft ; als dat bijstand is zal het zeker implicaties hebben. Voor haar AOW zal het niets uitmaken, ze zal AOW voor een alleenstaande blijven ontvangen.

Maar als je bij haar intrekt, worden haar kosten natuurlijk lager, en op haar kosten voor levensonderhoud zijn die kwijtscheldingen gebaseerd.

Ze heeft dus lagere kosten voor levensonderhoud / woonkosten, en daar zijn die kwijtscheldingen mede) op gebaseerd. Ze zijn nadrukkelijk bedoeld voor mensen die alleen moeten rondkomen van een minimum inkomen. Je moet die kwijtscheldingen elk jaar opnieuw aanvragen, en het ligt voor de hand dat ze op die voorwaarde - terecht - niet meer in aanmerking komt voor kwijtscheldingen. Ook veranderen veel bedragen bij een meerpersoons huishouden.

De overheid probeert tegenwoordig krampachtig elke cent in de zak te houden, dus de regels zijn niet altijd even inzichtelijk en schijnbaar ook vaak maatwerk. In elk geval valt de AOW nog niet onder de kostendelersnorm (of andersom) omdat nog niet duidelijk is of dat mantelzorg gat tegenwerken , en mantelzorg is natuurlijk wel een heel voordelige oplossing voor de overheid, dat willen ze niet ontmoedigen. IS er inderdaad sprake van mantelzorg, dan zou je daarvoor zelfs nog een vergoeding voor kunnen ontvangen. (Dat gaat om een paar tientjes per maand).

Het verschilt een beetje per regeling/uitkering of jij wel of niet gezien wordt als een partner of medebewoner, of lid van het huishouden, maar over het algemeen tellen voor kwijtscheldingen iedereen die in een huis woont méé voor de bepaling van kwijtscheldingen, tenzij het huis is opgedeeld en jullie beiden onafhankelijk je woonlasten afdragen. Ga er dus maar van uit dat dat met jouw inkomen erbij en je spaargeld, van de baan is. Voor 100 % zekerheid kun je het best contact opnemen met de gemeente, afdeling belastingen, 020 255 4800.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wouter2011
7 jaar geleden
In wikipedia heb ik het volgende gevonden: Familieleden in de eerste graad (met meerderjarig kind wonend in 1 huis) kunnen niet elkaars partner zijn, of met elkaar samenwonen, ofwel voeren geen gezamenlijk huishouden. https://nl.wikipedia.org/wiki/Gezamenlijke_huishouding.
fisbel
7 jaar geleden
@Wouter2011:
Uw moeder en u zijn geen partners van elkaar. Maar u bent straks wel medebewoner. Het inkomen van een medebewoner telt mee om te bepalen of er recht is op kwijtschelding.