Ik heb als thuiswonend kind meer dan €4.773 verdiend, hoeveel huurtoeslag gaat dit mijn ouders kosten?

Als je een thuiswonend kind bent, en je verdient meer dan €4.773, dan telt het inkomen daarboven ook mee met de huurtoeslag. ( http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/hoe_werken_toeslagen/kan_ik_toeslag_krijgen/medebewoner )

Stel ik verdien dit jaar €5.500, hoeveel minder zouden mijn ouders dan in huurtoeslag ontvangen? Mijn ouders zitten in de bijstandsuitkering.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
13.8K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kan je uitrekenen via http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/
fisbel
7 jaar geleden
Hoeveel het je ouders gaat kosten is afhankelijk van de hoogte van de huur die ze moeten betalen. € 800 verdienen boven de grens kan weinig uitmaken als je ouders een lage huur betalen. Maar als die huur € 500 tot € 700 per maand is zullen ze toch gauw een paar honderd euro huurtoeslag op jaarbasis moeten inleveren. Met de link van Joozd hierboven is precies het bedrag te berekenen dat ingeleverd moet worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Fisbel: weet je dat zeker? Ik vroeg mij namelijk af of dat zo was, maar in proefberekeningen zie ik geen verschillen met de hoogte van de huur. Sterker nog: het scheelt precies even veel. Bij een huur van 280 euro krijgen niet-pensioengerechtigde ouders met een Bijstandsuitkering zonder verdienend kind (van 23-) 48 euro huurtoeslag, en met een kind dat 9500 verdient nog maar 20. Met een huur van 700 is dat respectievelijk 320 en 292. In beide gevallen scheelt het dus 28 euro per maand als kindlief van 22 9500 euro op jaarbasis thuisbrengt. Misschien toeval dat het in deze voorbeelden exact hetzelfde bedrag scheelt, maar het lijkt erop dat de hoogte van de huur niet of amper van invloed is op hoeveel je minder krijgt als je gezinsinkomen hoger wordt. Of mis ik iets?
fisbel
7 jaar geleden
@Lies12:
De ouders hebben een brief ontvangen dat ze een paar honderd euro te veel hebben ontvangen. Dit betreft zeer waarschijnlijk het jaar 2014. Jaar 2015 is immers nog niet zover wat betreft de definitieve berekening huurtoeslag. Als de situatie min of meer ongewijzigd is zal er dus ook over 2015 (en 2016) moeten worden terugbetaald. En dat zou dan weer een paar honderd euro zijn. Er ontbreekt hier nogal wat informatie. Daarom geeft antwoord meer een uitgebreid scala aan mogelijkheden hoe huurtoeslag bij een bijstandsinkomen ouders en een verdienende inwonende zoon berekend zou kunnen worden. Ik raad kozekere aan om gewoon over 2016 een proefberekening te maken. Dan moeten wel de belastbare jaarinkomens van ouders en zoon bekend zijn. Ook zal er mogelijk in mijntoeslagen een inkomenswijziging moeten worden doorgegeven: hetzij van de ouders, hetzij van de zoon. Tenslotte geeft de achterkant van de beschikking huurtoeslag (2014) ook veel informatie. Bijvoorbeeld hoeveel inkomen van de zoon mee berekend wordt voor het recht op huurtoeslag ouders. En als dat allemaal ook geen uitkomst biedt kunnen de ouders een afspraak maken met het belastingkantoor voor uitleg.

Het beste antwoord

Dat is niet precies te zeggen, omdat het afhangt van de precieze hoogte van hun uitkering: in de gemeentelijke toeslag kunnen soms - kleine - verschillen zitten, de vraag of jouw inkomen meetelt voor de Bijstand onder de kostendelersnorm, en de leeftijd van je ouders (of liever: het al dan niet pensioengerechtigd zijn). Verder kunnen er nog meer medebewoners zijn en zouden eventuele aftrekposten een verschil kunnen maken.

Máár: in de Bijstand hebben we het dan al gauw over rommelen in de marge. In de praktijk vertalen die dingen zich op dit inkomensniveau zelden in een verschil in de toeslag. Bijstand geeft recht op maximale huurtoeslag (mits voldaan aan overige voorwaarden, uiteraard). Aftrekposten maken de toeslag dus niet hoger (die was immers al maximaal) en de volgende 'trede' waarop je toeslag omlaag gaat, zit een eindje boven dat sociaal minimum van de Bijstandsnorm. Oftewel: drieduizend euro per jaar meer of minder dan Bijstand, maakt voor de huurtoeslag niet uit. In alle gevallen heb je recht op de maximale toeslag die past bij jouw huurprijs en situatie.

Als ik er even vanuit ga dat jouw inkomen niet meetelt voor de Bijstand en er geen andere medebewoners met inkomen zijn, dan zou een bedrag van 5500 op jaarbasis van een jongere onder de 23, niet uitmaken voor de hoogte van de huurtoeslag. Reken het maar uit op http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/. En waarschijnlijk geldt dat ook nog als jouw inkomen wél mee zou tellen voor de Sociale Dienst. Zou je boven de 23 zijn, dan kan het wél uitmaken. En dan zouden eventuele aftrekposten daarin nog uit kunnen maken. Het klinkt misschien raar, maar in die onderste inkomenscategorie maken dit soort bedragen gewoon geen of amper verschil. Je ouders zouden ook mét jouw inkomen nog steeds in de laagste categorie vallen en behouden dus hun recht op volledige huurtoeslag.

Ik heb ook even met de rekenhulp 'gespeeld' om te kijken vanaf welk bedrag het voor een kind onder de 23 wél mee zou gaan tellen, en dat omslagpunt ligt om en nabij de 8500 wanneer je ouders nog niet de pensioengerechtigde leeftijd hebben bereikt, en de 9500 wanneer ten minste één van hen wél deze leeftijd heeft. En natuurlijk gaan op dat moment ook eventuele aftrekposten - zowel bij jou als bij hen - verschil maken voor de hoogte van de huurtoeslag. Aftrekposten verlagen immers je belastbaar inkomen, zodat je met terugwerkende kracht alsnog recht kunt hebben op meer toeslag wanneer je niet al aan het maximum zat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Mijn ouders hebben echter wel een brief ontvangen waarin staat dat ze een paar honderd euro huurtoeslag teveel hebben ontvangen. Dit heeft dus niets met mijn inkomen te maken?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat is vrijwel onmogelijk, want de definitieve toekenning wordt pas achteraf berekend. Als ze moeten terugbetalen, gaat dat vrijwel zeker niet over dit jaar en dus kan jouw inkomen van dit jaar daar ook niets mee te maken hebben. (Tenzij ze zelf een wijziging hebben doorgegeven, maar dan klopt er nog steeds iets niet.) Waarom ze nu dan terug moeten betalen, is niet te zeggen zonder meer informatie. Zoals ik al zei wordt de toeslag altijd als voorschot toegekend, dus het kan zijn dat achteraf blijkt dat je meer of minder hebt gekregen dan waar je recht op had. De hoogte van het voorschot wordt bepaald aan de hand van gegevens die je zelf opgeeft. Als je dit niet doet, dan zal de Belastingdienst het voorschot berekenen op basis van de informatie van het jaar daarvoor. Dus als je in een bepaald jaar meer hebt gewerkt, een nabetaling hebt gekregen van bijvoorbeeld een (oud-)werkgever, bent verhuisd naar een goedkopere woning of juist een te dure (boven de huurtoeslaggrens) of je had teveel vermogen en je geeft dit niet door, dan kan het heel goed zijn dat je later moet terugbetalen.
De meest waarschijnlijke optie is dus dat ze in dat jaar een relevante wijziging niet hebben doorgegeven waardoor ze een te hoog voorschot hebben ontvangen. Een enkele keer gaat het om een verrekening met een openstaande vordering van een andere afdeling, maar meestal wordt dit dan verrekend met de nog uit te betalen voorschotten. Tenslotte kan er ook nog ergens een fout gemaakt zijn, en kan het zijn dat de toeslag onterecht wordt teruggevorderd. Dat wordt iets waarschijnlijker als er bij jullie sprake is van een bijzondere situatie, zoals een aangepaste woning vanwege een handicap van een gezinslid, een groot gezin (acht of meer personen) of als er een medebewoner gedetineerd is of langdurig opgenomen of als er bijvoorbeeld sprake is van een PGB waarbij het budget van de PGB-rekening is meegeteld als vermogen. Maar weet JIJ niet waarom ze nu moeten terugbetalen, of snappen ze het zelf ook niet? Als ze altijd recht hebben gehad op (maximale) huurtoeslag en er zijn dat jaar geen bijzonderheden geweest (andere inkomsten, vermogen, verhuizing, etc.) dan is het wel vreemd dat iemand in de Bijstand - die recht zou moeten hebben op de maximale huurtoeslag voor de hoogte van de huur - moet terugbetalen. Tenzij het gaat om een verrekening. Maar is dat niet het geval, dan kunnen ze het beste contact opnemen met de afdeling Toeslagen om dit uit te laten zoeken.
fisbel
7 jaar geleden
Zie mijn reactie hierboven