Ik heb als thuiswonend kind meer dan €4.773 verdiend, hoeveel huurtoeslag gaat dit mijn ouders kosten?

Als je een thuiswonend kind bent, en je verdient meer dan €4.773, dan telt het inkomen daarboven ook mee met de huurtoeslag. ( http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/hoe_werken_toeslagen/kan_ik_toeslag_krijgen/medebewoner )

Stel ik verdien dit jaar €5.500, hoeveel minder zouden mijn ouders dan in huurtoeslag ontvangen? Mijn ouders zitten in de bijstandsuitkering.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat is niet precies te zeggen, omdat het afhangt van de precieze hoogte van hun uitkering: in de gemeentelijke toeslag kunnen soms - kleine - verschillen zitten, de vraag of jouw inkomen meetelt voor de Bijstand onder de kostendelersnorm, en de leeftijd van je ouders (of liever: het al dan niet pensioengerechtigd zijn). Verder kunnen er nog meer medebewoners zijn en zouden eventuele aftrekposten een verschil kunnen maken. Máár: in de Bijstand hebben we het dan al gauw over rommelen in de marge. In de praktijk vertalen die dingen zich op dit inkomensniveau zelden in een verschil in de toeslag. Bijstand geeft recht op maximale huurtoeslag (mits voldaan aan overige voorwaarden, uiteraard). Aftrekposten maken de toeslag dus niet hoger (die was immers al maximaal) en de volgende 'trede' waarop je toeslag omlaag gaat, zit een eindje boven dat sociaal minimum van de Bijstandsnorm. Oftewel: drieduizend euro per jaar meer of minder dan Bijstand, maakt voor de huurtoeslag niet uit. In alle gevallen heb je recht op de maximale toeslag die past bij jouw huurprijs en situatie. Als ik er even vanuit ga dat jouw inkomen niet meetelt voor de Bijstand en er geen andere medebewoners met inkomen zijn, dan zou een bedrag van 5500 op jaarbasis van een jongere onder de 23, niet uitmaken voor de hoogte van de huurtoeslag. Reken het maar uit op http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/. En waarschijnlijk geldt dat ook nog als jouw inkomen wél mee zou tellen voor de Sociale Dienst. Zou je boven de 23 zijn, dan kan het wél uitmaken. En dan zouden eventuele aftrekposten daarin nog uit kunnen maken. Het klinkt misschien raar, maar in die onderste inkomenscategorie maken dit soort bedragen gewoon geen of amper verschil. Je ouders zouden ook mét jouw inkomen nog steeds in de laagste categorie vallen en behouden dus hun recht op volledige huurtoeslag. Ik heb ook even met de rekenhulp 'gespeeld' om te kijken vanaf welk bedrag het voor een kind onder de 23 wél mee zou gaan tellen, en dat omslagpunt ligt om en nabij de 8500 wanneer je ouders nog niet de pensioengerechtigde leeftijd hebben bereikt, en de 9500 wanneer ten minste één van hen wél deze leeftijd heeft. En natuurlijk gaan op dat moment ook eventuele aftrekposten - zowel bij jou als bij hen - verschil maken voor de hoogte van de huurtoeslag. Aftrekposten verlagen immers je belastbaar inkomen, zodat je met terugwerkende kracht alsnog recht kunt hebben op meer toeslag wanneer je niet al aan het maximum zat.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100