Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe schrijf ik mij uit als ondernemer bij de Belastingdienst, zonder ingeschreven te zijn bij de kvk?

Ik heb mij ingeschreven als eenmanszaak, waarbij inschrijving bij de kvk niet nodig was. Ik wil dit graag stop zetten, maar kan nergens vinden hoe dat moet.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Stuur in dat geval een bericht aan de Belastingdienst dat je onderneming gestopt is.
Als je nog blauwe enveloppen krijgt, staat daar het adres van je belastingkantoor op.
Anders kun je hier het adres vinden:
http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/gvk/

Bij het stoppen van je bedrijf maak je een eindbalans en jaarrekening op. Ook al stop je halverwege het jaar, je maakt alle boeken op en sluit je administratie af. Op basis hiervan kun je namelijk de stakingswinst berekenen.De stakingswinst is het verschil tussen de balanswaarde en de werkelijke waarde van je bedrijf op het moment dat je de stekker eruit trekt.
In principe dien je inkomstenbelasting te betalen over de stakingswinst. Op haar website geeft de belastingdienst toe dat het berekenen van de stakingswinst een nogal ingewikkelde klus is die je beter aan een expert over kunt laten.

Voor specifieke vragen kun je de Belastingtelefoon Ondernemers bellen: 0800-0543.
(Lees meer...)
SimonV
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zelf zou ik het zelfde antwoord hebben gegeven, maar alleen korter. Stuur een briefje naar de belastingkantoor of naar je belastinginspecteur. En dan gaat de balletje wel rollen en afhankelijk van de situatie is het een schatting of een beschikking. In het geval van eenmanszaak dat maar 1 jaar of minder heeft bestaan kan het simpel zijn. Geen winst is ook geen inkomsten. Maar soms is het berekenen van een verlies nog lastiger, maar in goed overleg kan er veel. Voor als het allemaal onder de drempels valt of zou vallen. Dan valt de schade van het staken wel mee.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding