Kan ik mijn huis aan mijn 3 kinderen geven(allen onder de 35j) en het huis van hen huren? Ik heb alleen een AOW uitkering. Gevolgen? Belasting?

Toegevoegd na 6 dagen:
een van de kinderen studeert, de andere twee hebben banen, maar geen baangarantie. Alle drie hoge studieschulden. Ik heb geen pensioen, alleen binnenkort AOW. Ik zou hen een eenmalige verhoogde schenking kunnen doen en voor de rest zouden zij mij geld schuldig zijn voor het huis. Ik weet niet wat de gevolgen voor hen zijn.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (4)

Als je eigenaar bent van dat huis, dan kan je het weggeven, ook aan je kinderen.
Je kinderen .
Je kinderen moeten wel successierecht betalen.
Voor de belasting gaat het dan over een schenking.
De vrijstelling voor kinderen bedraagt 19.114 euro per persoon, over het bedrag daarboven moeten ze 10% successierecht betalen.
Je kan wellicht beginnen om jaarlijks een bedrag aan je kinderen te schenken, de gewone vrijstelling is 5030 euro per persoon en aan kinderen tot 35 jaar mag je eenmalig zelfs tot 24.144 euro belastingvrij schenken, er moet wel aangifte worden gedaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Als je een huis hebt om weg te schenken, wil dat nog niet zeggen dat je ook dik in de slappe was zit, met andere woorden geld hoeft er niet te zijn. De vraag gaat over een huis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De Belastingdienst gaat er vanuit dat het huis waarde heeft, in principe gaan ze uit van de WOZ waarde.
Het laatste woord in de vraag = Belasting?
fisbel
11 jaar geleden
Poolsterhof is vast niet op de hoogte van de leeftijdsverhoging eenmalig belastingvrij schenken. Die is voor 2013 opgetrokken van 35 naar 40 jaar. Het belastingvrije bedrag van de eenmalige (gewone) schenking is in 2013 (huidig jaar) verhoogd naar € 24.676
Zie: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/schenken/schenking_doen/vrijstelling_voor_schenkingen_aan_kinderen/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana er moet wel geld zijn om de schenkbelasting over de verkrijging van de kinderen te betalen plus de overdrachtsbelasting.
Verder elk jaar voor de kinderen de inkomstenbelasting van box 3 .
Soms kan het gunstiger zijn om het huis aan de kinderen te ' verkopen' maar daarvoor moet je echt een berekening laten maken bij een notaris.
Vrienden van mij hebben dat jaren terug gedaan, de 4 kinderen hebben samen het huis van moeder gekocht. Maar of dat in deze tijd ook een voordeel is?.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Het erfrecht en schenkingsrecht is kortgeleden gewijzigd. Het is beter om advies te vragen aan een notaris. Het eerste onderhoud met een notaris was tot op heden gratis, dus ga je gang en maak een afspraak.
Oude regels zijn niet meer geldig, we zouden vraagsteller op het verkeerde been kunnen zetten en dat zou niet best zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat staat toch al duidelijk in mijn antwoord, de notaris en het feit dat het nu misschien niet meer rendabel is. Ik geef de mogelijkheid aan, met duidelijke de nodige kanttekeningen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn antwoord is gebaseerd op de huidige regels.
Hoe het financiele plaatje er definitief uit gaat zien, kan ik niet voorspellen, daar zijn meer gegevens voor nodig. Maar omdat de huizenprijzen en de daaraan gekoppelde WOZ waarde gedaald zijn, zal het verstandig zijn om nu al te beginnen met de jaarlijks vrijgestelde schenkingen voordat de prijzen van de huizen weer gaan stijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad Ivana "het eerste gesprek met de notaris WAS gratis"
Dat was voordelig maar is het nu niet meer. Omdat nu zowel bij de schenking als na het overlijden van de langstlevende ouder schenk - en erfbelasting betaald kan moeten worden.

Vraag het na bij een goede notaris. Misschien heeft hij/zij wel een brochure zodat je je eerst kunt orienteren aan de hand van de feitelijke netto-waarden van huis en geldleing en je leeftijd.

Toegevoegd na 6 dagen:
In het licht van de actuele gebleken veel hogere eigen bijdrage bij gebruikmaking van AWBZ-voorzieningen is dit een goede maar nog meer gecompliceerde vraag.
Recent bleek de afgelopen week dat er 12 % moet worden betaald over het eigen vermogen, het eigen huis daaronder begrepen.
Of niet opeisbare schulden aan kinderen bij de berekening van die 12 % (ten volle) als aftrekpost meetellen is de vraag.
Het betalen van huur bij een "kaal" AOW inkomen zou wel eens heel problematisch kunnen zijn.
Mijn uitgangspunt is tot nu toe: zorg goed voor jezelf en blijf zo lang mogelijk onafhankelijk en baas in en over je eigen huis.

Blijft: Vraag het na bij een goede notaris en attendeer hem/haar op de pittige AWBZ bijdrage, nu bij verblijf in verzorgings- of verpleeghuis.

Denk bij t.z.t. bij inwoning van een verzorgend kind aan de erfbelastingbesparing door het mantelzorgcompliment.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
Inderdaad, een huis schenken aan de kinderen sinds 2010 een triggy zaak geworden. Vroeger voordelig, nu meestal niet meer.
Een eerte aanzet tot informatie waarom schenken van de eigen woning niet meer aan te raden is: http://www.estateplanningsjuristen.nl/schenken/woning/huis_schenken_aan_kind/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank en goede verwijzing.
Maar het percentage overdrachtsbelasting (voor woningen) daarin van 1,2 % moet m.i. zijn 2%.
Alles kan uiteraard. Een notaris kan je daarbij adviseren, maar weet dat ook een notaris zich vaak tot de fiscus wendt. Bij verkoop van het huis moet overdrachtsbelasting worden afgerekend. Bij schenking van het huis schenkbelasting. In beide gevallen wordt vermogen overgedragen binnen de familie. Ik zou me in uw situatie daarom in eerste instantie wenden tot een erkend estate-planner. Een estate-planner heeft naast gedegen fiscale kennis, expertise op het gebied van het overdragen en behoud van vermogen binnen de familiesfeer.