ik ga 32 uur werken in de week, hiernaast heb ik nog een bijbaantje op zaterdag van ongeveer 35 uur per maand, mag ik mijn bijbaantje behouden?

ook vraag ik mij af of ik dan meer of extra belasting moet gaan betalen

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Je betaald belasting over je gehele inkomen en hoe meer je verdient hoe hoger het belasting tarief is.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/inkomstenbelasting/aftrekposten_boxen_en_tarieven/boxen_en_tarieven/overzicht_tarieven_en_schijven/u_hebt_in_2014_de_aow_leeftijd_nog_niet_bereikt
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
je mag wel maar let je goed op met belasting tarief , eerste vraag je belastingdienst aan dan beslist je je bijbaantje behouden of niet.Succes
ronron1212
9 jaar geleden
wat eerst aan je belastingdienst vragen anhro?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Al heb je tien banen. Moet jij weten. Het gaat er om zoveel mogelijk te verdienen en wel volgens een goed begrip van verdienen.. Zorg dus voor een goede fiscale afwikkeling. Dus vraag slechts voor 1 baan(met de hoogste verdienste) de loonheffingskorting aan. Bij alle overige banen dus niet. Dat geeft anders gigantische problemen.
heb je meerdere banen dan ligt een nabetaling altijd op de loer. Reserveer dus op basis van optimale voorzichtigheid. Met andere woorden: "verkoop de huid niet voordat de beer geschoten is". Als u dat spreekwoord niet kent leer daar dan eerst de betekenis van dan begrijpt u ineens een heleboel dingen meer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou me afvragen of jouw 32-uur baas hiermee akkoord zou gaan. Als je een ambtelijke functie gaat beoefenen ben je verplicht je bijbaantje te melden.

Antwoorden (1)

Ja, je mag twee banen naast elkaar hebben.

En over de belasting weet ik het volgende: de heffingskorting mag maar over een baan. Laat je deze toch doorberekenen over beide banen, dan betaal je te weinig belasting en moet je dat achteraf betalen.
Wees je dus bewust ervan over welke baan je de heffingskorting laat berekenen en weeg goed af of het hebben van je tweede baan qua lasten opweegt tegen de opbrengsten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met je laatste zin suggereer je dat je mogelijk meer belasting zou moeten betalen dóór een tweede baan. Dat is niet zo: het kan zijn dat je in een hogere belastingschijf valt door die tweede baan, maar daarbij maakt het niet uit of je je geld verdient met één baan of met een tweede. Daarbij betaal je de extra belasting van een hogere schijf alléén over het deel van je salaris dat boven die grens uitkomt. Het is niet zo dat je ineens over je héle salaris meer belasting moet gaan betalen (zoals ik sommige mensen wel eens heb horen beweren als onderdeel van een klaagzang over de hoogte van hun inkomstenbelasting). Nu weet ik niet of jij dit bedoelt of dat je prima weet hoe het zit, maar wat je schrijft zou zo opgevat kunnen worden, en hier zijn mensen vaker over in de war. Vandaar dat ik het even duidelijk benoem. Het klopt inderdaad dat als je over beide banen loonheffingskorting zou laten toepassen je achteraf meer belasting moet betalen, en het kan ook zijn dat je een deel van je inkomstenbelasting in één keer moet betalen, omdat je beide werkgevers alleen rekening houden met wat zij je betalen en niet met wat je elders nog verdient. Maar wat de inkomstenbelasting betreft kan het niet financieel nadelig zijn om meer te gaan werken. Wél wat betreft bepaalde inkomensafhankelijke regelingen als huurtoeslag trouwens. Maar wanneer je met een tweede baan meer verdient en daardoor meer belasting moet betalen, betaal je niet méér belasting dan wanneer je hetzelfde totale salaris bij één werkgever had verdiend. Het kan wél voorkomen dat je meer belasting in één keer moet betalen, maar dat is dan alleen omdat er in eerste instantie te weinig is ingehouden.
fisbel
9 jaar geleden
Het verhaal van Lies12 hierboven klopt helemaal.
Denk eraan dat je de loonheffingskorting op de baan met het hoogste inkomen laat toepassen. Dat zal waarschijnlijk betekenen dat je de huidige loonheffingskorting (op de zaterdagbaan) moet inwisselen voor de baan met 32 uur. Een voorbeeld ter verduidelijking.
Stel inkomen baan met 32 uur is € 16.000
Stel inkomen baan met 8 uur is € 5000
Er hoeft als de heffingskorting goed staat maar een klein bedrag aan belasting te worden bijbetaald:
€ 1355 wordt belast in schijf 2 (21.000 minus 19.645) Er moet (42% – 36,25%) x € 1355 is € 78 worden bijbetaald. Als je totale inkomen minder is dan € 19.645 hoeft er niets te worden bijbetaald.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja je mag in principe meerdere banen naast elkaar hebben. Je moet je wel aan de arbo wet houden. Daarnaast kan in de arbeidsvoorwaarden iets staan over nevenactiviteiten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor jullie verduidelijkingen.
Met mijn zin dat de vraagsteller moet kijken of de baten opwegen tegen de lasten, bedoelde ik vooral dat hij voor zichzelf moet nagaan of hij er voldoende aan over houdt om die tijd in de tweede baan te steken. Een persoonlijke afweging, ik ben het met jullie eens dat je er financieel niet slechter op wordt. De vraag is dus alleen of hij dat aantal uren wil werken tegen het geld dat hij er uiteindelijk aan overhoud