Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar moet ik allemaal rekening mee houden met de bijverdiengrens van DUO?

Ik ben student en ik zal aankomend jaar een bruto inkomen uit werk hebben van 10.000 euro. Nu zit ik een beetje met de bijverdiengrens van DUO in mijn maag, aangezien ik niet weet waar ik allemaal rekening mee moet houden. Ik val nog onder het oude stelsel, waar een bijverdiengrens van € 13.856,11 voor geldt. Nu heb ik ook nog inkomen van een ander bijbaantje en zal er dus rekening mee moeten houden dat ik niet aan die grens kom. Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden bij deze bijverdiengrens? Ik leen ook 6000 euro bij op jaarbasis van DUO, omdat het financieel gunstig is om bij te lenen en dit op mijn spaarrekening te zetten. Kan ik dit ook blijven doen of wordt dit ook als inkomen gezien?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K
Ritsuka
8 jaar geleden
Lenen is geen inkomen
Ritsuka
8 jaar geleden
Want dat moet je uiteindelijk met rente terugbetalen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja klopt maar nu is het toch een soort belegging aangezien ik er nu geld mee verdien door het op mijn spaarrekening te zetten?
Ritsuka
8 jaar geleden
geld lenen kost geld, uiteindelijk betaal je altijd meer, door de rente.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ritsuka, volgens mij weet je niet waar je over praat. De lening bij DUO heeft een rente van 0,01% en de rente op mijn spaarrekening is 0,9%. Ik verdien er dus meer geld aan dan dat het me kost.
Ritsuka
8 jaar geleden
Is wel een risico dat de belastingbetalers ervoor opdraaien http://nos.nl/artikel/660163-stufi-als-goedkope-hypotheek.html
Ritsuka
8 jaar geleden
hier nog wat info: http://blog.rente.nl/sparen/studieschuld-aflossen-of-sparen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden