Waar moet ik allemaal rekening mee houden met de bijverdiengrens van DUO?

Ik ben student en ik zal aankomend jaar een bruto inkomen uit werk hebben van 10.000 euro. Nu zit ik een beetje met de bijverdiengrens van DUO in mijn maag, aangezien ik niet weet waar ik allemaal rekening mee moet houden. Ik val nog onder het oude stelsel, waar een bijverdiengrens van € 13.856,11 voor geldt. Nu heb ik ook nog inkomen van een ander bijbaantje en zal er dus rekening mee moeten houden dat ik niet aan die grens kom. Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden bij deze bijverdiengrens? Ik leen ook 6000 euro bij op jaarbasis van DUO, omdat het financieel gunstig is om bij te lenen en dit op mijn spaarrekening te zetten. Kan ik dit ook blijven doen of wordt dit ook als inkomen gezien?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K
Ritsuka
8 jaar geleden
Lenen is geen inkomen
Ritsuka
8 jaar geleden
Want dat moet je uiteindelijk met rente terugbetalen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja klopt maar nu is het toch een soort belegging aangezien ik er nu geld mee verdien door het op mijn spaarrekening te zetten?
Ritsuka
8 jaar geleden
geld lenen kost geld, uiteindelijk betaal je altijd meer, door de rente.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ritsuka, volgens mij weet je niet waar je over praat. De lening bij DUO heeft een rente van 0,01% en de rente op mijn spaarrekening is 0,9%. Ik verdien er dus meer geld aan dan dat het me kost.
Ritsuka
8 jaar geleden
Is wel een risico dat de belastingbetalers ervoor opdraaien http://nos.nl/artikel/660163-stufi-als-goedkope-hypotheek.html
Ritsuka
8 jaar geleden
hier nog wat info: http://blog.rente.nl/sparen/studieschuld-aflossen-of-sparen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Over de lening en de spaarrekening. Ik neem aan dat het onder de vrijstelling blijft, want onder de vrijstelling levert het geld op. Maar de belastingdienst praat via geautomatiseerde systemen met de banken en DUO. En het feit dat er vermogen is wordt gerapporteerd en geregistreerd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oke bedankt voor de informatie! En die vrijstelling, hangt die ook nog af van de hoogte van je lening? Of is dat altijd gewoon die grens van 24.000? Ik heb op dit moment een schuld bij DUO van 10.000 euro en spaargeld van 10.000 euro.

Het beste antwoord

Je zal er rekening mee moeten houden dat je onder de maximumgrens van € 13.856,11 blijft om de studiefinanciering te behouden.

De lening is hierbij geen inkomen. Het saldo van je spaarrekening wordt wel hoger. Maar ik neem aan dat je niet meer saldo op de gezamenlijke bankrekeningen hebt dan de € 24.000 vrijstelling. Boven dit bedrag ga je vermogensrendementsheffing betalen: 30% van 4% boven niet vrijgestelde bedrag. De 4% wordt hierbij als inkomen Box 3 geteld. Eigenlijk is de grens van € 24.000 nog hoger, omdat de totaalschuld van de studiefinanciering in mindering mag worden gebracht als schuld (minus drempel van € 3000)

Voorbeeld:
Stel dat er € 10.000 saldo is boven de vrijstelling dan is het 'inkomen' box 3 4% daarvan dus € 400. Voor DUO telt het verzamelinkomen box123.
Dit box 3 verhaal zal voor jou naar alle waarschijnlijkheid een theoretische exercitie zijn. Waardoor je mag uitgaan van het verzamelinkomen box 1 - meestal het bruto loon in jouw situatie. (geen eigen woning, geen persoonsgebonden aftrekposten zoals studiekosten, ziektekosten)
fisbel
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oke het is dus gunstig om bij te lenen en dit op mijn spaarrekening te zetten tot ik de grens van 24.000 euro of tot ik de grens van 24,000+mijn studieschuld bereik?
fisbel
8 jaar geleden
Het is wat betreft box 3 een beetje vestzak-broekzak. Stel dat u € 20.000 geleend geld op de spaarrekening hebt, naast de andere saldi. Tegelijkertijd is de lening een schuld in box 3. Ook het basisbedrag en de evtl. aanvullende studiefinanciering + OV-reisproduct vormen in principe een schuld, ook al zou dit deel van de studiefinanciering later kwijtgescholden worden, als u binnen de diplomatermijn afstudeert. Het risico dat u niet afstudeert en de gehele studiefinanciering moet terugbetalen is echter aanzienlijk een risico. Er is een rechtsuitspraak dat daarom de studiefinanciering in zijn geheel een schuld vormt in box 3. Voorbeeld:
U heeft op de bankrekeningen € 30.000 staan U heeft € 10.000 schuld studiefinanciering, waarvan € 4000 basisbeurs + Ov-kaart en € 6000 geleend bedrag. Voor box 3 telt nu 30K minus 10K plus 3 K drempel bij schulden is 23K. Er is in dit voorbeeld geen inkomen Box 3. U blijft immers onder de grens van 24K. Stel dat er wel inkomen box 3 is bijvoorbeeld € 400 (zie mijn antwoord) dan hoeft dat nog geen belemmering te zijn voor de studiefinanciering. Als box 1 bijvoorbeeld € 13.000 inkomen is, dan komt er in dit voorbeeld € 400 bij, onder de maximumgrens bijverdienen..